• Rockmama

Varför morgonurin?

När man lämnar urinprov till MVC, måste det vara morgonurin då? Jag är så morgontrött så jag går i princip i sömnen och kissar på morgonen ? naturligtvis glömmer jag att jag ska "spara kisset" varje gång. I morgon ska jag dit igen och har glömt ta med ett provtagningsrör hem, så jag tänkte varför kan jag inte lika gärna kissa på MVC?

• Svar på tråden Varför morgonurin?
  • Kakan83

det viktigaste är att urinet har fått vara några timmar i blåsan innan du kissar i ett prov.

• Akrobaten

Det bästa är morgonurin eftersom man ska kunna läsa av koncentrationen av tex socker rätt, men det räcker väl egentligen att det har varit i blåsan i några timmer och att du inte ätit världens glassberg precis innan.

• Rockmama

Anledningen till att jag lämnar urin ofta är att jag haft UVI tidigare. Går man till en vanlig vårdcentral ser de ju om man har äggvita eller bakterier i urinen oavsett om det är nykissat eller från morgonen. Sockret kollar man ju med blodprov.

• Mizzz

Min BM sa till mig att det inte måste vara morgonurin... Så jag kan kissa när jag vill innan besöket. Men mitt är ju bara det vanliga för att kolla äggvita (som alla gör varje gång?), vet inte om du kollar något mer på ditt?

Jag har en liten pojke i magen
  • Akrobaten

Men jag är ju go i huvudet, ursäkta, det är väl klart! Pinsamt, jag är sjuksköterska oxå haha, kom inte till mig om du blir sjuk! Det räcker ändå att urinen varit i blåsan i ca 3-4 timmar för att kunna kolla, som i ditt fall då, om det finns bakterier.

• fjunis

Jag hade njurbäckeninflammation och min vårdcentral missade det eftersom jag inte hade med mig morgonurin...

Nästa dag åkte jag akut till närsjukhuset eftersom jag trodde jag hade fått blindtarmen eller nåt och hade då med mig morgonurin - den stackars sköterskan höll på att svimma när hon såg utslaget på mätstickan.

Så visst kan de missa bakterier pga att urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge...

Svar på tråden Varför morgonurin?