hyra ut bostadsrätt i andrahand
Jag och min pojkvän ska flytta ihop 1 april i en hyreslägenhet.
Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra med min bostadsrätt, en 1:a.. om jag ska hyra ut den i ett år eller sälja den. Har någon erfarenhet av att hyra ut bostadsrätt i andra hand? Bra eller dåliga? Får man lov att ta betalt så det täcker alla ens utgifter för lägenheten?
Eller är det lika bra att sälja?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 18:55:29:
Jag har lagt en skriftlig ansökan i min förenings brevlåda men har inte fått något svar trots att det var flera veckor sen. Så jag pratade med ordföranden, (han jobbar i kiosken på hörnan), och han sa att för det ändamålet är det inga problem att hyra ut den, att de skulle ha möte snart och jag då kunde de ta upp det. Men ja, inget svar.
Bara för att se responsen satte jag ut en annons om lägenheten och har fått mängder av svar. Bland annat en tjej som vill hyra min lägenhet i 2 veckor åt sin kille som ska hälsa på från Kanada, så att han slipper ta in på hotell. Det innebär att jag skulle släppa in 2 främlingar i min möblerade lägenhet, stoppa ner mina kläder och grejer i lådor ner i källaren så länge och har inte fått något godkänt från föreningen. Hon betalar rätt så bra och jag är sugen på pengarna.. men vad tycker ni? Värt att ta risken?
För övrigt har jag fått många seriösa svar från såna som vill hyra den för lång tid framöver och betalar såpass att det täcker mina utgifter för den.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 18:57:07:
ps. hon vill hyra den from nästa vecka.
den som långtidshyr kommer flytta in 1 april.