• Disis

hyra ut bostadsrätt i andrahand

Jag och min pojkvän ska flytta ihop 1 april i en hyreslägenhet.
    Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra med min bostadsrätt, en 1:a.. om jag ska hyra ut den i ett år eller sälja den. Har någon erfarenhet av att hyra ut bostadsrätt i andra hand? Bra eller dåliga? Får man lov att ta betalt så det täcker alla ens utgifter för lägenheten?

Eller är det lika bra att sälja?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 18:55:29:
    Jag har lagt en skriftlig ansökan i min förenings brevlåda men har inte fått något svar trots att det var flera veckor sen. Så jag pratade med ordföranden, (han jobbar i kiosken på hörnan), och han sa att för det ändamålet är det inga problem att hyra ut den, att de skulle ha möte snart och jag då kunde de ta upp det. Men ja, inget svar.
    Bara för att se responsen satte jag ut en annons om lägenheten och har fått mängder av svar. Bland annat en tjej som vill hyra min lägenhet i 2 veckor åt sin kille som ska hälsa på från Kanada, så att han slipper ta in på hotell. Det innebär att jag skulle släppa in 2 främlingar i min möblerade lägenhet, stoppa ner mina kläder och grejer i lådor ner i källaren så länge och har inte fått något godkänt från föreningen. Hon betalar rätt så bra och jag är sugen på pengarna.. men vad tycker ni? Värt att ta risken?

För övrigt har jag fått många seriösa svar från såna som vill hyra den för lång tid framöver och betalar såpass att det täcker mina utgifter för den.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 18:57:07:
    ps. hon vill hyra den from nästa vecka.

den som långtidshyr kommer flytta in 1 april.

• Svar på tråden hyra ut bostadsrätt i andrahand
  • Pikku Enkeli

Den nya hyresgästen måste godkännas av föreningen. Du får inte ta mer betalt än vad som anses skäligt, vilket innebär att du får ta betalt på samma nivåer som hyresvärdar gör.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Anonym (funkar)

Jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand två ggr.. första ggn var det för att jag jobbade som säsongsarbetare i fjällen (skrev dock att jag pluggade)
    Och jag hyr ut den nu för att jag "provbor" med min pojkvän. Detta är godkänt.

Det brukar vara så att man får hyra ut den 6månader i stöten.. med godkännande från föreningen. Efter 6månader får du göra en ny ansökan.. Dock har vissa föreningar en gräns på hur länge.. Vi har en gräns som ligger på 2år. Efter det måste du antingen flytta tillbax eller sälja den. Eller om föreningen tycker det har funkat bra ytterligare 6mån. detta är helt olika på vad föreningen har för regler.

Du måste se till att den som hyr är ordenlig och det folk stör sig på mest.. INTE FESTAR. Så försök att inte hyra ut till ungdomar.. Då får du en PRICK.. inte den som hyr av dig. Du är ansvarig för vad din hyresgäst gör. det bästa är att hyra ut för övernattning, tex åt företag. Då är du säker på att få in hyran också.

Se till att dom har jobb, be att få referenser från deras företag.
    GLÖM inte att skriva ett kontrakt mellan dig och din hyresvärd utöver det kontrakt som du och din förening skriver.
    Finns att köpa på bokia.

Hyran, ja.. där SKA du ta alla kostnader. Du ska inte betala ett öre själv. Skriv att hyran är exkl el/ vatten.. Sånt tillkommer och brukar alltid vara olika.
    Sen ska du även lägga till för Slitage i lgh.. dvs. du lägger till några hundra på hyran för att han använder den.. Kom ihåg att du får inte TJÄNA pengar på din lgh.. men det är bara att prova dig fram... föreningarna brukar godkänna det mesta =)
    Själv tog jag 800:- extra.. men hade kunnat ta ÄNNU mera.. men hyran blev en jämn siffra så jag tyckte det passade bra..

Jag har aldirg haft några problem.. förutom gästen jag har nu inte betalade i tid.. Dom ska betala i förskott.. Om du är osäker ta två hyror i förskott!
    Men då fick han sig ett otrevligt samtal.. (på hyreskontraketet står det att betalar han inte hyran i tid så flyttar han med omedelbar verkan) Eftersom det står så på kontraktet och ahn har skrivit under så går det att göra så.. Han blev livrädd och satt in två hyror i förskott.. Och nu funkar det kanon igen =)

Blev långt det här men undrar du nått så är det bara att skriva.. Har bara bra erfarenheter av detta och dessutom går 800:-/ månad direkt till sparkontot.. ;-D

• Tessideluxe

Hej
    Ska man vara riktigt petig så får du inte ta betalt av din hyresgäst för det som går till amorteringar på ditt lån, endast till avgiften till föreningen samt räntorna. Om du tar ut för mycket kan din hyresgäst bli berättigad till pengar tillbaka som du sedan får betala.
    Det är sant att man kan kontrollera vad hyresrätter kostar i ditt område och lägga dig där, då riskerar du inte att ta ut för mycket.

Min erfarenhet är att man alltid ska ta ut en deposition av den som hyr. En gång hyrde jag ut till en kille som inte städade när han flyttade ut. Han fick inte tillbaka sin deposition. Du kan ju f.ö skriva in vilka vilkor du vill i ditt hyreskontrakt med din gäst.
    OM du är osäker på förhållandet så ska du nog behålla lägenheten, men om du är säker på att du vill leva med den här mannen finns väl ingen anledning att behålla lägenheten egentligen.

/T

Svar på tråden hyra ut bostadsrätt i andrahand