• Anonym

Två i en liten etta. Hur får man "space" och egentid?

Hej på er!

Vill ha er syn på samboförhållande.

Förra veckan flyttade jag hem till killen, vi bor i hans lilla etta på 36 kvm

Bodde tidigare ensam och vi sågs en hel del ändå, och då var det ibland skönt att bara komma hem ensam och göra vad man ville vid datorn o tv:n.

Vi vill verkligen bo ihop och pga jobb osv så måste vi bo i hans lilla lägenhet ett tag.

Känner dock att et är lite jobbigt, eller kommer bli iaalla fall. Förut var det så skönt att ha lite space men nu är vi på varnadra hela tiden. vill gärna ha lite egentid HEMMA för mig själv utan att han e hemma

Missförstå mig inte nu, älskar honom över allt annat men tror han känner lite samma sak.

Så vad gör man? Ser fram emot om ett år när vi kan bo i större?

Finns knep?

Kan ju inte gå hemifrån bara för att man ska det? Båda arbetar samma tider och båda gillar dessutom att vara hemma...

• Svar på tråden Två i en liten etta. Hur får man "space" och egentid?
  • Nyfiken gul

ett tips är att skaffa lite space med hjälp av rumsavdelare!

Sätt upp skenor i taket o sätt upp ett draperi/gardin vid datorn så ni kan få vara lite ifred...

Har ni möjlighet så skaffa en loftsäng uppe i taket som ger er lite fritt utrymme om någon vill läsa o den andra pyssla...

• ying yang

Ni har ju gjort valet att flytta in i en liten etta (eller du har flyttat till honom) och då får man räkna med att man är på varandra hela tiden. Varför inte flytta till en tvåa snabbare,då har ni iallafall ett rum till som ni kan gå in i när ni vill va ensamma. Annars får du väll passa på att njuta av ensamheten när han träffar sina vänner eller fritidsintressen och han detsamma.

• Aakashan

egen tid är jätteviktigt, men svårt om man har "samma" tider. Försök prata om det innan ni bråkar om det
    Om ni gillar att träna är det ju perfekt att lägga såna saker på olika dagar. Eller gå ut och träffa kompisar och sånt vid olika tillfällen, så får den andra vara hemma och kuckilura. Då får man lite egen tid. Perfekt!!
    Min man jobbar kvällar och dagar, jag måste erkänna att de kvällar han jobbar och jag kan slappa hemma själv är guld!!

• Anonym

Varken han eller jag är borta så mycket, är hemmamänniskor....

• Anonym

Ja ibland är det ju så skönt att bara ligga och slappa i soffan, äta godis och ha det gott. Betyder ju inte att jag inte älskar honom.

Han har inte sagt att han har det behovet men jag tror nog det.

• Monstermamman

Har ni badkar?
    Det är ju ett bra ställe att slappa på för sej själv en stund..

Det löser sej sa kärringen som sket i badkaret.
  • Nyfiken gul

jag har också bott extremt trångt.. o det jag fick lära mig var respekt...

Om sambon vill vara ifred gäller det att man respekterar det o inte är uppe i sambon hela tiden...

Om sambon vill sitta ifred vid datorn måste du respektera det och låta honom sitta ifred utan att störa med diverse frågor o "titta här" osv...  GE honom space..

Passa på då att göra något själv även om du sitter 2 meter bakom... måla naglarna, läs en bok eller glo på tv...

O när det gäller att spela musik, datorljud eller tv... SKAFFA HÖRLURAR! Då får ni automatiskt space om den ena lyssnar i lurar på dataspelet o den andra tittar på tv...

• MammaTillFelicia

flyttade oxå in till min sambos 1:a (men vi hade hela 40 kvm *L*) tyckte det fungerade bra, men ibland så gick jag och satte mig i köket o läste (gunkar ju om man har separet kök?) eller så kan man alltid ta en låååång dusch eller bad =)
    om du tror att han känner likadant kan ni ju även prata om det, utan att nån blir ledsen. kanske han/du kan fara till nångon kompis en kväll så det andra får vara för sig själv en stund?
    lycka till!

• ying yang

Ja då finns ju inte så mycket att göra,än att gilla läget tycker jag. Om båda vill vara hemma. Jag och min sambo bor i en tvåa, vi är hemma hur mycket somhelst samtidigt, men vi trivs bra med varandra ändå. Jag passar på att njuta av ensamheten när han träffar sina vänner eller är på något fritidsintresse eller ute på krogen.

• Lusthan

Vi har också behov av egen tid här hemma. Även i en fyra så kan det vara problem med egen tid. På morgonen så pratar vi knappt med varandra. Vi kan sitta och läsa tidningen, lösa sudoku/korsord, sitta vid datorn eller bara sitta i varsitt hörn och göra inget.

Har ni badkar, så kan man gå in och ha lite egentid för sig själv där inne. Låsa om sig och låtsas att man är ensammast i hela världen. Jag brukar göra likadant fast i duschen, är inte så förtjust i att bada.

Annars så kan ni kanske dela av vardagsrummet/sovrummet och låtsas att det är en betongvägg som är där istället för den bokhyllan/skynket som är där.

Ha någon hobby eller nått där man kan gå ifrån, simma eller gymma.

Jag skulle nog kunna göra listan ännu längre men jag börjar här.

• Sicali

Vi har också bott i en pytteliten etta i ett år, då hade vi dessutom två vilda innekatter. Vi hade en stor hög bokhylla som vi liksom ställde så att det blev ett litet sovrum i vardagsrummet där man kunde vara ifred. Vi satte upp ett draperi mellan bokhyllans kant och väggen så blev det som ett litet rum.

• Lusthan

hmmm, alla hann före medans jag satt och klurade märker jag. Men det är en hel del bra förslag i alla fall.

• piixelslyna

Vi (jag och min sambo) har bott i en etta i två år. Det fungerar alldeles utmärkt om man vill.

När han satt vi datorn så passade jag på att duscha, bada, läsa tidning, laga mat osv. Jag fick ändå vara lite ensam, jag hade luft att tänka för mig själv.

När han var hos kompisar, kom hem sent eller va ute på krogen så njöt jag att få vara helt ensam! Det var verkligen guld värt. Ibland åkte jag och hälsade på min mamma/pappa och då fick han egen tid.

Det har funkat bra för oss, och nu bor vi i en tvåa, mycket mera space och man får verkligen vara ifred när man vill!

R I P - 24/2 -06. Kommer alltid att älska dig.
  • Anonym

Usch jag kommer ihåg då jag och min kille bodde på 30 kvm. Jag har ett väldigt stort behov av att vara solo ibland så då var det tufft. Men nu är vi särbos och det funkar perfekt.
    Men mitt tips är väl helt enkelt att ni får planera in att nån av er gör nåt utanför hemmet ibland.Om det ska hålla långsiktigt så måste man ju vara ärlig med hur man känner.

Lycka till!

Svar på tråden Två i en liten etta. Hur får man "space" och egentid?