• mrs holiday

Nybörjare på höga klackar önskar råd!

Jag har fyndat två par skor med höga klackar på Wedins rea, ett par svarta stövletter och ett par mörkbruna stövlar. Båda är i samma modell i foten och med en *gulp* drygt 9 cm klack (mätte när jag kom hem). Jag är ingen van "klackmänniska", men de här kändes klockrena på foten och de funkar bra att gå med.

Problemet är bara att när jag har haft dem ett tag (invigde stövletterna med en promenad runt på IKEA på max en timme)så får jag ont under fötterna, framför allt i trampdynorna (eller vad man säger).

Nu har jag inte använt stövlarna ute än och tvekar om jag ska lämna tillbaka dem trots att de var ett riktigt kap (199 istället för 799). Vad tror ni, kan jag lära mig/vänja mig att gå med dem (åtminstone för en partykväll/natt, inga promenader alltså) eller ska jag lämna tillbaka? Jag har hört talas om "partyfeet", tror ni att det kan göra stor skillnad?

• Svar på tråden Nybörjare på höga klackar önskar råd!
  • Alvi

1) Behåll dem för det priset!
    2) Partyfeet gör stor skillnad har jag hört!
    3) Träna! En timme var för mycket, börja med en halvtimme då!

Lycka till!

• Pikku Enkeli

Det där onda i "trampdynorna" försvinner troligen.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Honeymother

Det finns inlägg man kan lägga i skon för att underlätta detta med "trampdynevärk". Det är typ små geldynor som verkar mjukt under fötterna. Jag tror att det bör finnas i skobutiker att köpa. Tyvärr kan jag inte recensera dem, för jag har ej behövt använda sånna, men det kan ju vara värt att prova. Jag menar, DU HAR JU GJORT OFANTLIGA KAP, och ska inte lämna tillbaka skorna.
    Sen så kanske du inte ska använda dessa skor du köpt på den där fyratimmar långa shoppingturen, utan mer ha dem vid kortare stunder.Lycka till!

• mrs holiday

Tack alla för peppning! Hm, jag knallar på och övar för fullt här hemma *s*. Så det funkar faktiskt att träna fötterna att inte göra ont?!...Jag ska absolut testa "partyfeet" iaf!...

• Hanna2004

Ett fel man gör när man är nybörjare på klackar är att man går på trampdynorna istället för hälen. JAg trodde jag skulle bli av med fötterna när jag började stappla runt i mina stövlar jag köpte i NY (har också 9 cm klack)

• mrs holiday

Hanna2004: har du lärt dig att gå i dina höga stövlar utan att få ont nu då?

• Hanna2004

Ja, NU kan jag gå i dom men det tog en del övande hemma med att gå på klacken och inte trippa fram på tå.

• Superba Supernovan

Jag kan gå hur långt som helst i mina högklackade . Konsten är att gå på hälen först, sedan "trampdynan", precis som när du går med vanliga skor. Likadant när man står still att man låter kroppsvikten vila mest på hälarna så att säga.

Svårt att förklara, men träna! Inget trippande på tå, det ser bara konstigt ut och ger dig dessutom onda fossingar

• Kanelflicka

Jag får ont i fötter om jag går med skor utan klack..Träna träna träna

• giz den allsmäktige

och hur katten får man klacken att hålla om man sätter ner den först? eller kanske jag som är för fet men efter ett tag så blir klacken vinglig å till slut går den av å det är på allt från billiga till dyra skor *snyft*

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Superba Supernovan

Smala klackar är skörare än lite mer stabila klackar. Jag använder inte stilettklackar för de verkar väääldigt vingliga
    Känns faktiskt som att de skulle kunna gå av förr eller senare.

• Jambosana

Börja med att gå till en skomakare som klackar om. Klackarna som är på, är förmodligen i plast och de sliter man ner på 3 röda.

Öva på att sätta ner hälen först och slapnna av. kroka inte knäna och sätt inte ner hela foten. Då ser det stolpigt ut.

En orsak till att du får ont i trampdynorna kan vara att skon inte sitter på ordentligt. Jag kan inte gå i vida stövlar, för jag måste ha en sko som håller fast foten, så den inte åker fram så allt stöd är på framdelen av foten.

• mrs holiday

Oj, vad kul att så många vill svara! Stövlarna sitter väldigt bra på foten, tight utan att skava någonstans. Och jag kan gå i dem utan att det ser alltför stolpigt ut (inbillar jag mig iaf *s*), böjer inte på knäna.Klackarna är ganska rejäla, iaf inga stilett. Men det är ganska svårt att sätta i just hälen först, det blir liksom hela foten jag sätter ner, så det är kanske det jag ska lägga fokus på när jag tränar då! Det låter ju uppmuntrande att det är flera här som tränat upp sig till att kunna gå i sina högklackade!...

• Jambosana

Sträck på dig bara! :) och slappna aaaaav.... det där med klacken först är en övningsgrej.

Svar på tråden Nybörjare på höga klackar önskar råd!