• Molnet

Läkaren hittade myom :-(

På ultraljudet idag så hittade läkaren en muskelknuta (myom) men hon sa att det var ofarligt. Jag såg den på skärmen och den var enorm Såg nästan lika stor ut som bebisen.
    Nu när jag googlade hittade jag massa info om sena missfall när man har myom och blev helt knäckt
    Vad händer nu? Gör man något åt det eller låter man den bara växa? Vad hänner sen? Är superorolig att det ska påverka bebisen eller att den ska bli elakartad cancertumör

• Svar på tråden Läkaren hittade myom :-(
  • Catavento

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga ? jag vet inte vad de brukar göra när de hittar en muskelknuta.
    I vilken vecka är du nu?

Prata med din läkare, hon vet säkert vad som kommer att hända, om det går att behandla, om det är helt ofarligt osv.

Jag vet att man vill läsa och ta reda på fakta, men ibland hittar man läskiga berättelser på nätet som ibland är långt ifrån våra egna situationer.
    Man blir bara mer orolig och väldigt stressad.

Kontakta din läkare och tänk positivt.
    Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig och din bebis.

Kram på dig!

• Quarnå

jag vet inget om detta men självklart ska du ringa och beställa tid med din barnmorska för ett samtal och om du inte tycker att det får dej att sluta grubbla så säg åt henne att du vill ha ett läkarbesök det skulle iallafall jag ha gjort.Detta är en tid då du ska vara glad inte behöva må dåligt!!Ring till dom redan imorgon. Lycka till!

• saraisundsvall

Hej, jag vet inte hur det är med myom och graviditet, det är nog bäst att fråga din läkare om hur det är just för dig, kan tänka mig att det beror på hur stort det är och var det sitter.

Annars är myom helt ofarliga! De omvandlas inte till cancer och man brukar operera bort dem om de orsakar blödningsrubbningar, är mycket stora eller för att man ibland hos ffa lite äldre kvinnor inte vet om det är myom eller något farligare innan man öppnar upp och ser efter.

Försök att inte stressa upp dig och prata med din läkare om hur det påverkar just dig och din graviditet!

Kram!

• Molnet

Tack för era svar, kännmer mig helt nere just nu
    Ska ringa bm imorgon och prata om detta. Vet inte vad man gör, vad som händer sen och så.. LÄkaren som gjorde detta ul sa bara att det är ofarligt, väldigt okänslig och kall var hon

• saraisundsvall

Ja men om hon sa att myomet är ofarligt betyder det säkert att det inte är någon som helst fara med din graviditet!

Jag vet inte om du blir lugnare av mer generell information, i så fall tycker jag att man beskrivit det ganska bra här: www.vardguiden.se/Article.asp

Tänk bara på att riskerna som står där inte nödvändigtvis gäller just dig! Även om läkaren var okänslig har hon säkert helt rätt.

Just nu finns ingen anledning att oroa sig - din bebis mår ju bra!!! Och man kommer garanterat att kolla upp hur det går med myomet under graviditeten och om det innebär ökad risk för några komplikationer vid förlossningen.

Största risken med myom och graviditet är att man inte blir gravid alls, och förbi det stadiet har du ju redan kommit! ;)

Prata du med barnmorskan imorgon så kanske du kan få veta hur ni ska gå vidare nu.

Kram!

• saraisundsvall

(Jag var tvungen att googla lite på läkarspråk eftersom jag tyckte så synd om dig som kanske grubblar över detta hela natten, och för att jag själv blev nyfiken på hur det var egentligen... Myom är ju jättevanligt)

• Molnet

sara,
    tack för ditt svar och uppmuntran, det värmer! Vad jag förstår så har 5% myom, vet inte om det är så jättevanligt?

Jag har lugnat mig lite nu, var så otroligt upprörd förut, precis efteråt.
    Läste att man vill gärna övervaka extra under graviditeten hur myomet växer, och det tycker jag var skumt att läkaren inte sa något om att jag skulle kontakta bm eller så..Jag menar, det kommer dröja några veckor till innan jag ska göra rutin-ul.
    Ska iall fall kontakta bm imorgon så får vi se vad hon säger, om vi behöver träffas innan ul.

• Anka75

Hejsan, jag har myom och väntar mitt 3:e barn. Läkaren upptäckte min myom vid snittet av mitt 2:a barn. De sa att det var ofarligt och efter vad jag har förstått kan myomen antingen växa/krympa iom en graviditet. En myom är väl samma sak som en muskelknuta?! Tror inte du behöver vara orolig, men hoppas du får det bra förklarat och lugnande besked idag av läkaren :)!

• MiBullen07

De hittade ett myom på mig innan jul. Jag hade jätteont på hö sida av magen, nära ljumsken. Det var myomet som hade blivit inflammerat. Inget farligt sa de. Jag undrar bara om det inte blir platsbrist för bebisen senare. Ibland känns det som om bebisen vill ligga precis under den och då blir magen helt sned. Just nu är jag i vecka 28 och har inte känt av myomet sen de upptäckte den.
    Molnet, du skriver om ökad risk för missfall? Var läste du det? Då blir jag åxå orolig.

• Molnet

MIBullen07,
    när jag googlade så stog det att det kan vara orsaken till sena missfall. Klart man suger åt sig allt sånt negativt och tror att man kommer råka ut för det..Suck

Jag har också haft ont som f*n ner till vänster ner mot ljumsken och kom att tänka på det idag att det kanske var knutan som orsakade smärtan. Jag minns dock inte var hon hade ulapparaten igår när hon såg den. Ska till mvc och göra ultraljud för att kolla storlek och placering.

Har du gått på regelbundna kontroller hos mvc för att kolla hur den växer och så? Jag är också orolig för platsbristen i livmodern. Bebisen såg ut att ha det riktigt trångt där inne

• Christina W

Hej!
    Jag fick veta att jag hade ett myom på UL i vecka 8, men läkaren sa att det var ingenting att bry sig om. På slutet av graviditeten stack det ibland upp en hård kula på magen. Jag undrade hela tiden vad det var som bara syntes ibland. På förlossningen frågade BM om jag sett att mitt myom syntes.
    Det var när bebisen låg och tryckte på myomet som det ploppade upp som en kula på magen..
    Men det var aldrig tal om att det skulle vara farligt, och det är ingen som sagt att jag ska ta bort det.
    Det gick jättebra för mig, och det är jag övertygad om att det gör för dig med. Skulle det varit någon fara hade de sagt det, var så säker!
    Lycka till med allt!

• Molnet

Christina
    gick du på extra kontroller under graviditeten för att se hur den låg i livmodern? För vad jag har föstått kan myomet vara ett hinder för vaginal förlossning och det är ju bra att veta innan man ska föda!

• Linnea 2

Hejsan!

Hade ett myom som man såg tidigt i graviditeten. Men mitt har miskat i storlek hela tiden o är nu i v29. Så nu verkar det inte ställa till något problem vid en förlossning. Jag tror det blir bra för dig skall du se. bra om du kan ringa Bm o få råd o stöttning. Antagligen kommer de att senare under din grav kolla med Ul igen för att se hur myomet ligger vid en förlossning. Ofta så flyttar myomet på sig samtidigt som livmodern växer o då kan den ju flytta sig sp bra att det inte blir några problem alls.

Lycka till
    Kramiz

• Christina W

Tydligen är det skillnad på olika myom, vart, och hur de sitter.
    Mitt kallades intramuralt.. någonting..
    Det betydde iaf att det satt inuti livmoderväggen, och inte växte inåt i livmodern. Den typen jag hade var helt obetydlig för en graviditet och förlossning.
    Vad har du för myom, fick du någon journalkopia?
    Då kan du se vad det står att det är och sedan söka på det på internet.

• Molnet
    Christina W skrev 2007-02-07 09:31:44 följande:
    Tydligen är det skillnad på olika myom, vart, och hur de sitter.Mitt kallades intramuralt.. någonting..Det betydde iaf att det satt inuti livmoderväggen, och inte växte inåt i livmodern. Den typen jag hade var helt obetydlig för en graviditet och förlossning.Vad har du för myom, fick du någon journalkopia?Då kan du se vad det står att det är och sedan söka på det på internet.
    Nej läkaren sa igenting..Jag har kontaktat min bm och de ska kolla upp det närmare via ul, det känns betryggande.
Svar på tråden Läkaren hittade myom :-(