• Anonym (vän)

Min vän väntar på besked om elakartad eller godartad tumör i sköldkörteln

Min väninna opererade bort sköldkörteln för en månad sedan. De sa att hon hade struma. Ena sidan på halsen var jättesvullen.
    I fredags fick hon besked att det inte var struma utan antingen en tumör eller en godartad svulst av något slag.

Hon är nu såklart helt nedslagen och mår jättedåligt. Det är ju inte så lätt att peppa henne, då hon tror det värsta.

Har inte vågat fråga rakt ut eftersom jag inte vill oroa henne ännu mer, men kan hon dö av detta om det visar sig vara cancer?

• Svar på tråden Min vän väntar på besked om elakartad eller godartad tumör i sköldkörteln
  • Dahliaer

Här står det en del om sköldkörtelcancer.
    www.cancerfonden.se/templates/Information.aspx&fulltext=1

från ovanstående sida
    Chansen att bli botad
    De vanligaste formerna av cancer i sköldkörteln, papillära och follikulära, går oftast bra att behandla och de flesta patienter botas.

Medullär sköldkörtelcancer har sämre prognos, men många kan botas eller leva med sin sjukdom under lång tid. Anaplastisk sköldkörtelcancer är allvarligare och andelen som botas är låg.

Hoppas att allt blir bra med din vän *kram*

• Anonym (vän)

Tack!
    Har letat på alla netdoktor, sjukvårdsrådgivnningen osv men inte hittat något. Nu vet jag lite mer i alla fall... Tyvärr blir man ju inte klokare, men kan ju inte spekulera själv...

Svar på tråden Min vän väntar på besked om elakartad eller godartad tumör i sköldkörteln