"Visst kan vi hitta mkt info på nätet, men ibland är det professionella råd som önskas!"
Håller fullständigt med!
Jag började misstänka PCOS efter att ha slutat med p-piller för drygt ett år sedan. Det tog lång tid innan mensen kom igång och är fortfarande glest mellan menstruationerna. Jag har även fått massor av finnar. Det var här på fl jag först hörde talas om PCOS, och jag insåg att jag hade flera av symptomen (även sockersug, diabetes i släkten, lätt gå upp i vikt m.m.).
I höstas var jag därför hos gyn och gjorde vul. Hon såg att jag hade PCO-äggstockar och skrev ut p-piller (jag försöker inte bli gravid). Jag blev inte imponerad av gynekologens bemötande och kunskaper, ska till en andra gyn nu i veckan. Förhoppningsvis får jag då ta blodprover så att jag får reda på hur mina hormonnivåer verkligen ser ut. Hoppas även få lite råd om kost, vikt och så.
Min förhoppning är att hålla symptomen i schack, och att inte behöva drabbas av diabetes eller hjärt-kärl-sjukdom på äldre dar som så många av mina släktingar. Just nu är jag väldigt less på min dåliga hy. En annan oroande sak är att mitt förut tjocka hår verkar bli allt tunnare... Inte kul när hårfästet blir allt högre och glesare...
Det jag tycker känns konstigt är att faktiskt ha en diagnos (även om PCOS inte klassas som en sjukdom). Skönt på ett sätt eftersom det förklarar en hel del, men konstigt eftersom jag alltid räknat mig själv som kärnfrisk (inga allergier, skador eller så). Jag drar mig in i det längsta för att ta p-piller, hoppas att kunna få rätt på mina hormoner ändå (genom att gå ner i vikt, äta bättre t ex). Jag vill inte för resten av mitt liv behöva tillsätta syntetiska hormoner till min kropp för att slippa symptom! Får se vad gyn nr 2 har att säga på torsdag...