• Tildamamman

Fårskinn till nyfödd?? Bra eller dåligt??

Jag måste kolla med er vad ni har hört om fårskinn och nyfödda/spädbarn.

Vi kommer att ha bebisen i en mjuklift i vagnen, och jag tycker att den känns väldigt hård om man inte lägger något i botten. Ett fårskinn lät för mig idealiskt då det passar bra både när det är varmt och kallt ute... MEN så hörde jag att nyfödda hade svårt att reglera kroppstemperaturen på just fårskinn. Stämmer detta??

Dottern låg i en duovagn med madrass så där behövde man inte tänka så mycket . Men om nu inte fårskinn är ett bra alternativ att placera bebisar på, finns det madrasser att köpa som passar i mjuklift eller ska jag då satsa på att sy??

Suck, hjälp en rådvill

• Svar på tråden Fårskinn till nyfödd?? Bra eller dåligt??
  • HoneyPuff

Ingen aning angående fårskinnet, men vi hade mjuklift till dottern och kommer ha det till bebisen som kommer nu med.
    Köpte skumgummi i tygaffären som jag klippte till i rätt storlek och använde som tunn madrass. Man kunde ju välja en tjocklek som passade i liften. Bäddade sen med ett lakan och en filt. För 50 kronor fick jag ut 2 madrasser så jag har tom en extra att byta med om olyckan skulle vara framme och den ena blir smutsig. Mjukt och skönt blev det iaf.

Färdiga madrasser finns också att köpa i babybutiker tex Babyproffsen men då kostar de ju betydligt mer. Ta med mjukliften till affären och prova så madrassen passar isf.

• Lillgangstern

eftersom vi hade hårdlift (med madrass) till sonen vet jag inget om madrasser till mjukliftar men jag vet att ett av fårskinnens bra sidor är att dom aldrig blir för varma lr för kalla.

• Clio

Vi har haft det till båda våra barn och de har varit kanon. De går att tvätta i maskin, håller en perfekt temperatur, varmt om vintern och svalt om sommaren. Se bara till att satsa på ett riktigt fårskinn. Vi hade ett som inte var så utkammat utan lite mer krulligt, mer praktiskt tycker jag personligen. Vi fick vårt men det var köpt via en fårfarm.

• Tildamamman

Tack för era svar!!

Men är det ingen som hört att man inte ska använda fårskinn till nyfödda? Jag har för mig att jag läst det, men vet i tusan var....

• Flisan79

Hoppas du sett fel . Vill oxå ha fårskinn i vagnen, verkar ju vara så mysigt.

• tiinah

jag säger bara... köp fårskinn, den blir varm när det är kallt ute, och den blir svalare när det är varmt ute, har använt det till sonen sen han var nyfödd, och är väldigt nöjd.
    om man vill så kan man ju lägga en tunn filt eller pläd på fårskinnet, så att inte bebisen andas in (pälsen/håren?)

• tiinah

så att bebisen INTE andas... skulle det stå

• MessyTessy

Vi hade fårsknn i mjukliften.
    Jag har inte hört det där om att bebisar skulle ha svårt att reglera värmen, men det var 1½ år sen min yngsta var nyfödd.
    Vad jag däremot har hört är att man ska akta sig för långhåriga skinn (lammskinn?) för att det lossnar ludd/damm från dem som bebis kan andas in.

Vi var jättenöjda med fårskinnet, det blev aldrig kallt underifrån hur kallt det än var ute.

• CBC

Vi hade ett fårskinn(köpt på minimundus.se) som vi använde mycket i början när tjejen var nyfödd/liten. Det var kanon! Hon är född på sommaren men det blev inte för varmt med fårskinn (med bara blöja på sig) och vi hade det i vagnen, på golvet, i soffan - överallt då jag hade med mig henne hade jag med mig hennes skinn. Det var lite som ha hennes säng med sig överallt. På vintern var det förstås också kanon. Hon verkade gilla det (och gör det än idag när det ligger på golvet här hemma) och jag kommer definitivt att använda det till andra barnet också!

• Splach
    Tildamamman skrev 2007-02-06 11:11:30 följande:
    Tack för era svar!!Men är det ingen som hört att man inte ska använda fårskinn till nyfödda? Jag har för mig att jag läst det, men vet i tusan var....
    Detta gäller fårskinnet som finns på bland annat Ikea mm, eftersom dom är behandlade för att användas som matta, och inte som liggunderlag till bebeisar..

Det bästa man kan göra är att köpa ett fårskinn av en bonde "får uppfödare" då kan man själv välja om man vill ha ett behandlat /blekt etc fårskinn..
    Själv tycker jag att dom som inte är blekta är mycket snyggare och personligare med!

Har själv ett blekt skinn för tillfället, men kommer köpa två skinn av svärmor mot hösten, då dom ska slakta lite av sina får..
  • Tildamamman

Splach - Jo, det där med garvat känner jag till. Men så läste jag något om just värmeregleringen. Vart tusan var det, eller har jag drömt ?? Inte lätt att vara gravid och förvirrad....

Vad roligt att kunna köpa av svärmor så man vet hur fåren haft det. Antar att det blir rabatterat också

• Splach
    Tildamamman skrev 2007-02-06 12:51:04 följande:
    Splach - Jo, det där med garvat känner jag till. Men så läste jag något om just värmeregleringen. Vart tusan var det, eller har jag drömt ?? Inte lätt att vara gravid och förvirrad....Vad roligt att kunna köpa av svärmor så man vet hur fåren haft det. Antar att det blir rabatterat också
    värmeregleringen är ju den samma på alla fårskinn som är äkta..
    Ligger man hund mot skinnet så svalkar den om det är varmt och värmer och det är kallt!
    Enda stället dottern var svettig på i somras när jag använda mitt skinn, var just under huvudet där jag hade en tygbit för att hon inte skulle spy ner hela fällen!

Hehe ja känner jag svärmor rätt, så blir det nog väldigt kraftigt rabatterat, om jag ens behöver lägga några pengar Hon är inte snål när det gäller sitt barnbarn, och kommer nog inte vara det med nästa heller..
  • NeasMamma

Ts: Det du hört är nog att fejkfårskinn inte ska användas. Alltså de syntetiska "skinnen". De blir för varma! Naturliga, äkta får/lammskinn är jättebra. Även på sommaren.

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • MessyTessy

Splach- Det har faktiskt varit likadant för oss, enda stället det blivit svettigt på har varit på lilla kudden.
    Tror jag har hört ngnstans att spädbarn leder ut värmen genom huvdet?!

• Sallisen

Onödigt kanske? Vi har iaf aldrig haft en och det har gått utmärkt!

Svar på tråden Fårskinn till nyfödd?? Bra eller dåligt??