• Luna26

vad är det för skillnad på psykolog och kurator?

Jag går till psykolog och pratar, men funderar på att en kurator kanske passar mig bättre??
    Vad är skillnaden?

• Svar på tråden vad är det för skillnad på psykolog och kurator?
  • TEDDEN

Jag tror att en psykolog är akademiskt utbildad och titulerar sig leg. psyk.
    Däremot tror jag att en kurator har en annan typ utav utbildning, som oftast inte är lika lång eller kräver lika mycket.

Men jag är säkert ute och cyklar.

• Fama123

Tedden är på rätt väg, totalt olika utbildningar. Psykologer har 5 års universitetsutbildning, inriktat mot psykologi och beteendevetenskap bland annat. I utbildningen ingår grundläggande psykoterapeututbildning (f.d. Steg 1).Har legitimation från socialstyrelsen. En kurator är en socionom men en 3-årig (eller om det är ändrat?) utbildning med mer inriktning mot samhälle och sociala bitar (rätta mig om jag har fel någon). Kuratorstiteln är alltså något man bara får i och med att man tillträder en speciell tjänst, ingen utbildning i sig. Kuratorer är mer inriktade mot samhällsfrågor, att ge stöd när man ex. behöver olika insatser från samhället, det kan psykologerna inget om (i alla fal inte utbildningsmässigt). Psyklogerna träder ofta in när det är lite mer omfattande och djupgående problematik medan kuratorerna har hand om akuta kriser, i alla fall här. Sedan kan ju socionomen (kuratorn) ha en psykoterapeututbildning utöver sin grundutbildning också.

Det beror på ditt problem vad som passar dig bäst tänker jag.

• kjempejente

...sen finns det ju psykiatriker, det är en läkare som vidareutbildat sig inom pyskiatri och har då sin medicinska kunskap och dessutom den psykiska..

• Sebbes mamma

Precis en kurator har en beteendevetenskaplig utbildning eller är socionom, som man kan gå till om man tex är utbränd eller har andra kris-problem. Annars kan man få gå till en kurator som "första instans" på tex psyk eller BUP, som utreder om individen behöver gå vidare till en psykolog. En kurator ska man inte gå så länge till utan det är mer en intensiv terapi som man går till i 1/2-1 år. Medan en psykolog, beroende på inriktining, kan man gå till i flera år. Psykologen har en större utbildning som tar flera år och där man oxå praktiserar innan man blir leg.

Vidare ska inte en kurator ge någon svårare diagnos, utan det gör i så fall en psykolog.

Hoppas att det inte blev alltför krångligt

Svar på tråden vad är det för skillnad på psykolog och kurator?