• Bellahhh

Är det farligt för bebisar att hissna??

Jag brukar leka å stojja med min Noah och ibland hissnar han och skrattar jättemycket, en gång hissna han rejält då blev jag lite orolig så jag vågar knappt leka med honom mer.. Kan han ha fått/få skador av detta?
    Orolig!!

Min familj är finast
  • Svar på tråden Är det farligt för bebisar att hissna??
  • Bellahhh

Min mormor och min mamma har fått för sig det, mormor säger också att de kan börja stamma om man kittlar dom för mycket!!

Min familj är finast
  • Fragole

hehe, sådär sa min mans mormor till honom när han var liten. Man fick inte kittla varandra för då kan man börja stamma! Jag kan inte tänka mig att det ligger nåt som helst allvar i det. Det är nog bara ett sätt för att få en att sluta göra hyss. Typ.
    Hehe, tokigheter!

Det som inte dödar härdar
  • minilinuz

nej det tror jag bara är gammalt skrock.
    men jag var dessvärre så när jag var liten att om jag skrattade eller grät så svimmade jag. så man ska ju akta sig lite för att såna saker kan ju faktist hända.
    men man märker väl när det är dags att sluta kittla sitt barm.

• listo

Ah, det där är gamla påhitt... jag vet att förr sa man också att barn inte skulle få stå upp i famnen före en viss ålder (typ 6 månader), för då skulle de bli hjulbenta.
    Det är bara gammalt trams

• Bellahhh

Men jag blir rädd ibland när han hissnar sådär mycket, låter som om han ska sluta andas, är ni säkra på att det inte ör någon fara *övernervös* jag vet, ni får förlåta mig om jag låter löjlig ibland.....

Min familj är finast
  • eilema

Så länge man låter dom få andas emellan varven är det nog ingen fara! Däremot ska mn ju aldrig SKAKA barnen när de är så små, men hisna är nog ingen fara. Min son verkar inte ha tagit skada av det i alla fall och här har det hisnats sen jag började märka att han tyckte det var roligt när han var bebis.

Det är en Lillebror !!! (v.26+3=95 dagar kvar!)
  • Teskedsmamman
    Bellahhh skrev 2007-02-06 09:17:30 följande:
    Min mormor och min mamma har fått för sig det, mormor säger också att de kan börja stamma om man kittlar dom för mycket!!Min familj är finast
    *skrattar* Gamla människor lever i gammal tro Nej, barnet börjar inte stamma för att man kittlar dem!

Om du blåser honom i ansiktet kommer du antagligen få samma effekt, det är en skyddsmekanism som alla barn har och den är inte farlig, man kan dock lugna sig lite när de hissnar så de får igång andningen igen, sedan kan man på dem igen
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • Bellahhh

tack ska ni ha ! Jag får börja i terapi eller nått, jag är väl onormalt orolig känns det som =/

Min familj är finast
Svar på tråden Är det farligt för bebisar att hissna??