• eija

Ridstövlar

Jag har börjat rida igen efter 16 års uppehåll, men kommer tyvärr ej i mina ridstövlar längre p.g.a för kraftiga vader. Är det smartast att klippa av dem helt så att de blir kortare? Eller ska jag bara klippa upp dem lite, som ett jack rakt ner på utsidan kanske? Vill så gärna kunna komma i dem igen, för storleksmässigt passar de. Känns så onödigt att köpa nya. Nå´n som har något tips? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ridstövlar
  • Soldyrkaren

Är det läder skulle jag gå till skomakaren, annars skulle jag nog bestääla ett par nya. Kostar säkert inte mer än några hundra kronor på t.ex. Börjes Tingsryd.

• Dahliaer

På läderstövlar kan du ju alltid be ex en sadelmakare att kunna lägga in en resårbandskil också.

• eija

Tack för svaret! Nej, det är inte riktigt läder utan konstläder heter det väl. Köpte dem för ca. 17 år sedan och de är fortfarande fräscha. Vill så gärna slippa köpa nya, men jag kanske måste göra det iaf.

• Dahliaer

Ridskor och shortchaps i canvas är inte alltför dyrt... och kanske ett bra alternativ om man har kraftigare vader.

• Dahliaer

www.hooks.se/butik/default.asp

Just nu med 30% rabatt på valfri vara.
    Billigaste ridskon jag fann- 298:- och shortshaps för runt 300:-
    och billigaste ridstöveln 175:- (ej inräknat de där 30%)

• eija

När jag var ca 13-14 år hade jag jodphurs minns jag, och de gillade jag jättemycket då. Vad tycker ni om jodphurs?

• Dahliaer

Med shortshaps till- ingen större skillnad mot stövlar. Annars tycker jag det är väldigt "sladdrigt" för benen, speciellt vid vristerna att rida i bara skor

• eija

Jag tror att jag först ska prova med att klippa upp dem lite. Det är ju inga stövlar som jag är precis "rädd om" eftersom de är så gamla. Annars får jag väl beställa nya ridstövlar i Börjes eller Hööks (hoppas vaderna får plats då!).

• Jullan30

Jag hade satsat på ett par ridskor och ett par shortshaps, konstläder stövlarna är ju ändå helt värdelösa att rida i!;)

• Lejra

hade det varit riktiga skinnstövlar hade man kunnat gå till en skomakare å bett dem sätta in en dragkedja, det gjorde min mamma på ett par gamla stövlar som blev för trånga. Tror även skomakaren töjde ut dom en del i skaften!

• Tussan05

Du kan ju prova att klippa upp dom lite men tänk på att de inte får glappa för mycket på vaden, det kan störa hästan.

Lycka till med ridningen! Önskar jag också kunde komma igång igen.

Svar på tråden Ridstövlar