• Skärgårdsfru

Övertalig personal!

Ibland står det längst ner i en jobbannons:

"Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av övertalig personal."

Säker du sådana tjänster?

Jag gör det men det känns så löjligt att dom ens måste sätta ut annons (det är lag på det tror jag?) när dom oftast redan har övertalig personal som får tjänsten.

Det känns som om min energi och tid skulle kunna gå till annat. Och det är så skrattretande att ALLA tjänster jag är intresserad av, ja dom har den där irriterande lilla meningen längst ner.

• Svar på tråden Övertalig personal!
  • Skärgårdsfru

Söker du sådana tjänster?

• Isens mamma

Jag skulle söka sådana tjänster om jag var arbetslös. Det är inte säkert att den övertaliga personalen har rätt kompetens för den tjänst som utannonseras.

• Göteborg

Nu känner jag mig rätt korkad - men vad betyder det? Generad

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Skärgårdsfru

Göteborg

Det betyder att dom lika gärna kan anställa någon som redan finns inom kommunen och som vill ha jobbet.

Isens mamma

Jag söker sådana tjänster men det känns så hopplöst då dom oftast bara sätter ut annonsen för att dom måste.

• Butterscotch

Övertalig = tillsvidareanställd som på grund av arbetsbrist saknar placering inom ordinarie organisation.

• Göteborg
    Skärgårdsfru skrev 2007-02-14 15:43:00 följande:
    GöteborgDet betyder att dom lika gärna kan anställa någon som redan finns inom kommunen och som vill ha jobbet. .
    Aha, okej då fattar jag! Jo, jag hade förmodligen sökt tjänsten ändå. Det är ju inte säkert att någon inom kommunen vill ha jobbet eller är kompetent för det.
    Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
Svar på tråden Övertalig personal!