• softsofie

skola in 2 åring?

Nån som skolat in sin 2 åring på dagis?
    hur gick det?
    en som jag pratade med sa att man inte ska skola in så sent för då blir det bara problem?! blev lite fundersam över det?det kan väl inte stämma?
    till å med min svärmor som är dagisfröken säger att det är bättre å skola in senare för då har dom mera nytta av varandra, leka med varandra osv.
    det är väl tänkt att han ska börja på dagis till hösten men eftersom jag är gravid å kommer få barn i juni så känns det lite onödigt med dagis plats åt han om jag ändå ska vara hemma.

• Svar på tråden skola in 2 åring?
  • ebben

har ingen erfarenhet.
    Verkar som att jag ska skola in i augusti.
    DÅ är mina 1år o 9 mån,o den andra är 3 år o 1mån.
    Vi får se hur det går-OM det blir så o inte att jag är hemme längre,vi får se.......

• Luddvar

Jag skolade in min två-åriga tjej i augusti förra året. Hon fyller i juli så hon var exakt två år då. Det gick jättebra. Inga som helst problem.
    Vad jag hört är att ett och ett halvtåringar kan ha svårt att slita sig från föräldern och att de gärna vill ha koll på dem. Allt är ju individuellt. Jag tror inte du behöver vara så orolig för att det skulle vara extra svårt.
    Visst leker kanske inte tvååringar så mycket med andra barn med de leker bredvid och det är utvecklande det också. Min tjej älskar sin förskola.

• mludvigs

Min son var 20 måander när han skolades in och en flicka på avdelningen var 22 måander. Ingen av dem hade några problem direkt.
    Men det är nog väldigt olika från individ till individ och spelar kanske inte så stor roll vilken ålder de är i.

• ebben

tror inte heller det går efter ålder-utan efter hur barnen är......

• Skutta

Min son fyllde två år när han började på dagis, det gick jättebra! Då har jag ändå en väldigt mammig kille och han har heller inte träffat mycket barn mm före. Jag har inte haft så mycket barnvakt heller... men även fasst han inte är van att vara ifrån mig så gick det jättebra, inskolningen var lite jobbig, men det gick över fortare för honom än för mig =)

Han började i oktober förra året och tycker det är jätteroligt!

Även fasst du är gravid och är hemma kan det vara skönt för din stora att komma ifrån lite och få komma till dagis o leka några timmar i veckan, det kan ju vara jobbigt för dom också att vara hemma med en liten bebis =)
    Lycka till och hoppas att det går bra för både dig och din son!
    Grattis till den lilla i magen

• Stora

Ja som förskollärare så kan jag ju säga att generellt är det svårare med barn som hunnit bli några år och varit hemma med mamma eller någon släkting. Inte pg av ålder utan för att de ofta vant sig vid vuxenkontakt och inte vid andra barn. Men barn är olika! Om du är gravid nu skulle jag ändå vänta tills det är dags för nr 2 att börja. Och för att det blir lite svårare med inskolning behöver ju inte betyda att det inte blir bra för det. Tänk att ditt barn får vara hemma ganska länge istället och väg för och emot. Hur känner du själv.
    Då har de ju ändå glädje av varandra och så kan du ju passa på att tex gå på öppna förskolan och "träna på " att träffa andra barn. Lycka till med bebisen och förskolestarten då det blir dags.

Svar på tråden skola in 2 åring?