• bebben Elias mamma

Vilken A-kassa

Hej.
    Min man har börjat jobba och ska gå med i A-kassa. Vilken ska man välja. Jag trodde att alla var med i Alfa kassan men nu har jag förstått att så är inte fallet.

Vi har aldrig jobbat i Sverige innan så vi vet ingenting. Han är målare men man har väl samma rättigheter vilken kassa man än är i och de kostar samma?

Då kan jag känna att det är tryggast med Alfakassan eftersom den har flera medlemmar.
    Hur tänker ni???

• Svar på tråden Vilken A-kassa
  • Mirakel händer

Det beror på vilket yrke han kommer jobba inom.

• bebben Elias mamma

Han jobbar som målare nu, men om några år vill han kanske byta yrke. Man väljer väl själv, eller brukar alla målare vara med i målarkassan?

• Mirakel händer

Ingen aning hur det är bland målare. Han han ju höra med de andra anställda vilket fack det tillhör.

• bebben Elias mamma

Han ska inte vara med i facket, det kostar ju extra så bara A-kassa räcker.
    Hans kollegor är inte med, här finns massor av jobb som målare så de vill inte betala, men vi vill ju ha det som en säkerhet.

• Mirakel händer

Förstår det... Det är ju dyrt att vara med i facket. Det är inte klockt vad de tar betalt.

• MsNordqvist

Det brukar finnas vissa restriktioner för vilken a-kassa man får gå med i, många släpper inte in medlemmar som inte jobbar inom det egna området. Lättast är väl att kolla vilken fack ens arbetskategori tillhör och gå med i den a-kassan.

Men Alfa-kassan går iofs att vara med i oavsett.

Svar på tråden Vilken A-kassa