• Verkligen

Behandling utomlands? Serbien?

Jag undrar lite...

Jag å min kille har vart tillsammans i 2 år, och försökt bli gravida 1,5 år, men inget tycks hända, spelar ingen roll om vi verkligen passar ägglossningen eller om vi har spontansex...

Gjorde en gynundersökning på kvinnoklinik där hon sa att jag ev. kunde ha endometrios. men hon ville inte kolla upp det nogare utan tyckte att om jag ville bli gravid så skulle vi försöka få mej gravid.
    Så jag ringde å skulle boka tid på fertilitetsavd, men där fick jag ett nej, eftersom jag och min kille inte står på samma adress.. vi bodde ihop fram tills augusti, när jag kände att jag vill bo ensam lite, men vi lever i stort sett ihop ändå, vi träffas varje dag och vi älskar varandra djupt...

Så rådet jag fick var att vi ska bo ihop 1 år sen boka ny tid.. det kan ju alltså dröja flera år innan vi får hjälp...

Funderar på om vi ska söka hjälp i Serbien eller Kroatien, min kille kommer från forna jugoslavien..

Är det nån som har råd å tips eller som har samma problem eller som kanske gjort behandlingar utomlands???

Snälla skriv å hjälp mej...

• Svar på tråden Behandling utomlands? Serbien?
  • FrökenBokmal

Kan du serbiska eller kroatiska? Det kan bli ganska jobbigt att vara i kontakt med vården när man inte kan språket. Det är redan många som tycker att det inte är helt lätt på modersmålet...

Sedan är det iaf så att utbildningar inom EU är desamma för hela vårdpersonal, jag vet inte hur det ser ut i Kroatien eller Bosnien som inte är med i EU. En svensk sjuksköterska få t.ex. göra mycker mer än sjuksköterskor får göra i många andra länder... Jag skulle personligen känna mig tryggare i ett EU land men jag har ju bott i tre av dem...

• Verkligen

hm, jag pratar lite serbokroatiska, men min kille e serb så det e ju inga problem... vill ju bara så gärna bli gravid nu!!!!! =)

• utlandssvensk75

hej,

jag är kroatisk och har endometrios, opererades i kroatien och blev nu med barn. man kan göra titthålsoperation i zagreb och split i privata kliniker. vet inte hur mycket det kostar men det är säkert billigare än i Sverige. rekomenderar kliniken cito i split. finns en webbsida www.cito.hr
    lycka till

• Verkligen

utlandssvensk75, tack för tipset, ska genast kolla upp det, vi hoppas kunna komma till läkare när vi åker ner i sommar, ska både till serbien å kroatien, å split är inte så långt från makarska...=)

• Paminilla

Hej!
    Jag tycker att det låter helt osanolikt att det ska ha någon betydelse var ni är folkbokförda någonstans för att ni ska få vård. Jag tycker att du ska ta kontakt med någon annan gynekolog som skickar en remiss till fertilitetskliniken. Om du får besvär (förutom att du inte blir gravid) av din eventuella endometrios vad ska de göra då? Ingenting pga att ni inte bor ihop? Näää, det låter mycket underligt. Stå på dig! Utredda har ni nog rätt att bli. Snabba på, i den här världen kan väntetiden bli låååång, dessvärre.
    Angående vården i forna Joguslavien har jag tyvärr inga kunskaper. Lycka till önskar en som har hållt på i fem år, Paminilla

• Verkligen

hmm, ja, jag tycker oxå det är konstigt att vi inte kan få hjälp bara pga att vi bor isär just nu...vårt förhållande e ju stabilt ändå.. det e ju som å säga att det inte e ok för oss att skaffa barn...väldigt jobbigt... vi funderade på privatklinik ett tag men det tillåter inte vår ekonomi...så jag vet inte vart jag ska vända mej, vården här har inte vart mkt till hjälp...=(

• MajochJuni

Fick samma svar angående var vi var folkbokförda, lyckades "gå runt det" genom min gynekolg som skrev en remiss och intygade att vi bodde ihop.
    Lycka till!

• Mirva

I Ryssland och Finland på AVA-kliniken tas ensamstående emot. Jag tror att det inte spelar någon roll hur ni är folkbokförda. Dessutom är det billigare än i Sverige.

• Verkligen

Majochjuni...

men ni bodde inte ihop just då eller? jag och min kille ska ju flytta ihop, men vi vill inte vänta flera år innan nåt händer..

Svar på tråden Behandling utomlands? Serbien?