Legala bordeller
Bör vi föra in dem i sverige?
Ja, tycker jag. Vi behöver göra sexhandeln säkrare, för allas skull.
Bör vi föra in dem i sverige?
Ja, tycker jag. Vi behöver göra sexhandeln säkrare, för allas skull.
ja, av samma skäl som du anger
Jag är väldigt dåligt påläst på hur de fungerar mer exakt (statistik, fallstudier, allt sådant) i de länder där de finns, men jag är nog benägen att hålla med om att det verkar bättre än det "system" som finns idag.
Fast jag undrar lite hur dessa bordeller fungerar "i praktiken". Vilka är det som får jobb där? Vad händer med de som "blir över"? Finns det några utvecklingsmöjligheter för de som faktiskt inte vill ha det livet? om de vill få hjälp ut ur prostitution -ska arbeta under tiden? vad händer annars? och lite till
Bara lite tankar och funderingar, jag är inte så insatt...
Prostituerade kommer alltid att finnas. De behöver stöd och skydd precis som alla andra yrkesverksamma. Tanten på ICA- får hon hjälp att komma ur sitt yrke om hon mår kasst? Om prostituerade har sociala försäkringar kan även de rehabilitera sig och vara sjukskrivna.
Jag tycker i princip nej....skumt yrkesval det skulle bli
men samtidigt folk får väl välja vilken karriär de vill egentligen...men jag är tveksam
Jag är tveksam...
En fråga som ni som är positiva till detta kanske kan svara på: om en bordell annonserar på arbetsförmedlinngen om en ledig tjänst som prostituerad så skulle det i praktiken innebära att en arbetssökande kan bli hänvisad att söka det jobbet. Tackar han eller hon nej kan hon då bli av med sin a-kassa. Är det rätt?
Om bordeller ska vara lagliga så måste ju samma regler gälla för dem som för alla företag. Alltså är inte ovanstående situation helt orealistiskt.
De prostituerade arbetar under licens, så det skulle inte ske. Lika lite som att du blir av med a-kassan om du inte tar jobb som läkare. Licensen utfärdas under krav på hälsokontroll och ekonomisk översyn.
Då ska man alltså tvinga på dessa "sexarbetare" hälsokoller i fomr av gyn-undersökningar?
En licens säger du. Skulle den kräva någon form av utbildning? Jag menar för att bli läkare eller veterinär måste du ju ha vissa kvalifikationer. Vad skulle dessa vara för att få en licens som hora?
Annars så skulle ju arbetsförmedlingen kunna kräva att man registerar sig för en sån liscens rätt lätt...
Fast ändå, jag känner att det inte är de prostituerade som gynnas av legala bordeller eftersom jag antar att de har vissa restriktioner som utesluter narkomaner och HIV-positiva.
Traffickingen är jag inte heller så säker på om den kommer att påverka eftersom det är svårt att konkurrera prismässigt med slavarbetare.
Jag tror nog att jag är emot när jag tänker efter.