• Umbra

Ska jag berätta på utvecklingssamtalet att jag inte trivs på jobbet?

Har bara jobbat där i snart fem månader... Men samtidigt gått länge där som vikarie. Känner att det var ett överilat beslut att söka denna tjänst eftersom jag var så osäker på mig själv och allt efter mammaledigheten... trodde liksom inte att jag kunde göra ngt annat. Men har samtidigt vidareutbildat mig de senaste åren, och den utb. får jag liksom ingen användning för känns det som.

Nu har jag blivit erbjuden att vara under sommaren på en annan avdelning på samma sjukhus, och det lockar jättemycket. Men min chef har fått reda på det och hon släpper mig INTE, berättade hon i morse.

Nästa vecka har jag fått tid för utvecklingssamtal. Vad ska jag säga? Har egentligen ett grymt bra avtal, jobbar 70 % och får heltidslön för det. Men pengar är ju inte allt...

• Svar på tråden Ska jag berätta på utvecklingssamtalet att jag inte trivs på jobbet?
  • Umbra

Puffar... nån med smarta synpunkter?

• Danbala

Om du kan formulera varför du inte trivs och kanske komma med förslag på saker som kan ändra det, då tycker jag definitivt och absolut att det hör hemma där.

Rättare sagt: Jo, jag tycker att man ska ta upp det  på utvecklingssamtal, men också att man bör anstränga sig så man kan förklara varför, och kanske t.o.m. föreslå åtgärder. Så.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Superba Supernovan

Jag tycker du ska ta erbjudandet om att jobba på den andra avdelningen under sommaren. Om du lägger fram det på ett bra sätt, att du bestämt sig, så kan väl inte chefen säga så mycket om det?

Och det där om att hon inte släpper dig... Vad är det för typ av anställning du har? Vill man byta jobb så kan man det, även om man bundit sig att jobba en viss tid. I alla fall fick jag det svaret av mitt fack innan nyår.

Lycka till!

• Umbra

Tack för era svar! Danbala: kruxet är bara att det finns (tyvärr) inget som skulle få mig att trivas bättre på den avdelning jag är. Det är fel patientkatergori helt enkelt. Jag får inte jobba med riktigt det jag är utbildad för. Och det är frågn hur ärlig man skall vara... Jag menar att får jag inte prova den andra avd. kommer jag att säga upp mig ganska snart tror jag. Samtidigt som det känns svårt att stå utan fast jobb. (vad ska banken säga med våra stora lån )

Superba supernovan: Men vad ska jag ta för ledighet då? Min chef, som hon uttryckte sig "släpper mig inte".

• lyck

Hej!
    För några år sedan hade jag rejält tröttnat på mitt jobb och var helt demotiverad. jag var lite orolig för medarbetarsamtalet men tog upp att det här funkar inte längre. Min chef hade också märkt att det så vi diskuterade mycket vad jag skulle göra istället. Efter mötet var jag otroligt lättad över att jag själv tog upp att jag inte mådde bra.
    Med andra ord: självklart ska du ta upp på utvecklingssamtalet att du inte trivs. Du är ansvarig för ditt liv och om du vill förändra det även chefen kan verka vara en motståndare. Det är heller inte säkert att chefen tar till "jag släpper dig inte" jargonen på ett utvecklingssamtalet.

Vill du ha jobbet i sommar, ska du be den chefen att kämpa för att du ska få komma över till sin avdelning.

• mrs holiday

Jag är lite i samma sits och berättade inte för min chef på senaste samtalet i höstas, men sen kunde jag inte hålla mig utan pratade med henne någon månad senare. Nu sitter jag lite fast i min yrkeskategori, svårt att göra något annat inom mitt yrke, men det kändes ändå bra att vara ärlig mot chefen. Jag bad även att få ha henne som referens då jag söker andra arbeten (söker även om jag inte har någon förhoppning att få något, men chansen är ju iaf större än om jag inte söker alls...). Försök lägga fram det snyggt, så går det nog bra, att du längtar efter att jobba med det du är utbildad till t ex och att du har tankarna mycket på det nu.

• TjorveniSkåne

Vadå "släpper dig inte"? Du har väl samma rätt att säga upp dig som alla andra, uppsägningstiden varierar dock beroende på avtal och anställningstid, men ska inte vara äver 3 mån vad jag vet.

• Umbra

Tjorveniskåne: jo det har jag ju men jag får ju ingen fast tjänst på den andra avdelningen... känns lite osäkert.

Svar på tråden Ska jag berätta på utvecklingssamtalet att jag inte trivs på jobbet?