• ladyS

Är det farligt att ge stark mat till barn?

Som frågan lyder! Är det farligt att ge små barn stark mat, (typ indisk mat mm)?

Min barnmorska på BVC har sagt till mig att det inte är farligt att ge barn stark mat men en arbetskamrat sa till mig idag att det är farligt och kan skada njurarna eller magsäcken.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Är det farligt att ge stark mat till barn?
  • blonde redhead

Salt kan skada njurarna osv, men inte stark mat.. Man ger ju heller inte så stark mat att det fräter på matsäcken, men stark mat i övrigt är ju helt ok om banret gillar det.

• Vasen

Nej farligt är det inte med kryddor. Däremot ska man vara försiktig med salt fram till ett år. Kanske din arbetskamrat har blandat ihop salt och kryddor?

• ladyS

Min arbetskamrat envisades med att stark mat (ej salt) skulle skada barnet men mina barn har ätit stark mat, tex tacos med stark sås sen dom var små och jag har inte märkt att dom har tagit skada av detta.
    Dom som kommer från andra länder som tex Indien, Marocko mm lagar bara stark mat och dceras barn är uppvuxna med detta. De har inte skadats av detta.

• blonde redhead

Din arbetskamrat har inte rätt

• Eeska

Mina barn som är tre och fem har jämt ätit starkt kryddad mat. Men som sagt se upp med salt. I olika kryddblandningar finns även socker som jag håller utkik efter och vill undvika. Mina barn mår bra!

Svar på tråden Är det farligt att ge stark mat till barn?