• systernegativ

Övningar för att stärka fotlederna?

Jag har nyligen börjat träna igen efter ett långt uppehåll. Hade problem med fotlederna när jag tränade förut, ett problem som tyvärr har kommit tillbaka som ett brev på posten. Jag vet ju att jag är otränad nu och att det blir bättre när jag blir vigare i lederna och starkare i musklerna, men det känns inte lovande just nu alltså

Det gör ont nedanför både yttre och inre fotknölarna, och ned mot hälen. Smärtan kommer främst när jag böjer benet framåt, och alltså "viker" fotleden. Tyvärr är det ett moment som hela min träning bygger på - jag tränar karate!

Ska och träna om en timme, får känna efter hur det känns då. Suck. Jag tycker det är så fantastiskt roligt och är så glad att ha börjat igen, och så kommer det här eländet.

Är det någon som har några bra övningar för att stärka fotlederna?

• Svar på tråden Övningar för att stärka fotlederna?
  • Sencha

Har inga bra övningar. Däremot tycker jag du ska prata med en sjukgymnast. Av henne/honom kan du säkert få lite bra övningar.

• systernegativ

Jo, det är ju klart, om det inte blir bättre har jag ju inte så mycket val - men det kan ju vara en idé att arbeta förebyggande själv också. Har ingen lust att punga ut 250 spänn just nu... halvtaskig månad sådär.

• Bakeapple

Tåhävningar brukar vara bra, stå på ett trappsteg eller en tjock bok och gå upp på tå och sedan långsamt ner igen.
    En annan idiotsäker övning för fotleder är att stå på ett ben när man borstar tänderna. Gärna på en mjuk badrumsmatta. Det blir regelbundet, lagom lång tid och är jättebra träning för problem fotleder. Och dessutom enkelt att göra!

• systernegativ

Åh, superbra! Tack, Bakeapple! Det ska jag göra!

• Ms Monroe

Jag har också supertaskiga fotleder. Är så svag i höger fotled så jag vrickar den jämt o ständigt! Ska börja stå på ett ben medan jag borstar tänderna och prova det där med att stå på en bok också. Tack!!

• waersta

Gubben säger man ska skriva alfabetet med fötterna..

• Jillsan7003

Att använda en balansplatta är oxå bra för att stärka sina fötter och fotleder. Balans och finkoordination är viktigt när man har "dåliga" fotleder.

• systernegativ

Ja, en polare tipsade om balansplatta. Vart köper man såna, och vad kostar de? *småfattig*

• Bakeapple

Kolla typ leksaksaffärer efter en balansplatta. Eller på www.varsam.se , kan finnas där. Balansplattan ger typ samma effekt som att stå på ett ben på mjukt underlag dock, så det funkar bra även utan balansplatta.

(Jobbar som sjukgymnast med bl a idrottsskador, så jag har "fixat" många fotleder i mina da'r....)

• systernegativ

Tack igen, Bakeapple. Kanske köper en balansplatta nästa månad. Får stå på ett ben tills dess Har ritat bokstäver i luften idag och stod på ett ben igårkväll när jag borstade tänderna - dock glömde jag bort det imorse. Det kändes väldigt skönt med bokstavsskrivandet faktiskt

Vilka superbra tips ni har gett mig! Det blir ju toppen det här! Tack!

Svar på tråden Övningar för att stärka fotlederna?