• mia 82

Brukar man inte kolla äggledarna?

Jag och min man var på vårt första läkarbesök idag, vi har tidigare varit och träffat barnmorskan. Jag förstod det som om man inte skulle kolla om jag har stopp i äggledarna, eftersom jag är ung och frisk, aldrig har haft klamydia och eftersom det kommer att leda till samma behandling oavsett om det är stopp eller inte. Jag fick ett recept på pergotime, kan dock inte börja äta dem än på någon månad eftersom jag har vaccinerat mig mot röda hund och måste göra uppehåll i försöken. Jag förstår i och för sig att IVF kan bli aktuellt även om det inte är stopp, men om det är stopp är det väl ingen mening med att äta pergotime, och så måste man väl vänta längre på IVF försöken om de inte kan hitta något fel?? Hoppas ni förstår vad jag försöker fråga. Känner mig lite förvirrad och har ingen riktig koll på hur det brukar gå till...

• Svar på tråden Brukar man inte kolla äggledarna?
  • Ebbi

Hej! Som min läkare förklarde det så har många sjukhus slutat med spolning för att det säger så lite! Ser man att det är passage så säger det inget om funktionen som är mycket mer än att bara vara öppen. och är det ingen passage så kan det bero på att äggledaren krampar, och ingen passage vid spolning kan tydligen ändå betyda att ägg & spermier letar sig fram!! Detta + infektionsrisken gjorde att vår läkare inte rekommenderade spolning! LYCKA TILL!! Hoppas att du fick ut något vettigt av mitt svar!
    ps, om vi absolut ville veta hur äggledaren ser ut rekommenderade hon i så fall en titthålsoperation då man ser mer av funktionen!

• Amatea

Spolningen i sig sägs ju ge en ökad graviditetschans så jag tycker det är synd att de inte skulle göra den behandlingen. Låter även konstigt att det skulle leda till samma behandling oavsett om det är stopp eller inte, för är du ung och har fri passage skulle ju insemination kunna vara ett alternativ, innan man går på ev. IVF, eller under tiden ni väntade på ev. IVF.

Men, alla kliniker har ju lite olika åsikter och behandlingar därefter men man kan nog lita på att de vet vad de gör trots allt. Lycka till!

• Snirkel

Å... jag har inte heller haft klamydia så de måste ha bedömt att jag var gammal och skröplig

Jag hade två barn sedan tidigare, aldrig haft svårt för att bli gravid plus att det var helt klart att min sambo inte hade några spermier alls. Ändå gjordes ultraljudsundersökning med kontrast på mina äggledare. Men som sagt... jag är ju gammal och skröplig, 34 år. Var glad ifall du slipper den undersökningen för jag tycker att det gjorde ondare än att föda barn.

• Laelia

Om du vill göra kontrastultraljud (HSS) av äggledarna så tycker jag att du ska fråga om det, du har "rätt" till det. Hur länge har ni försökt bli gravida?

Jag fick inte heller göra undersökning av äggledarna i min utredning, men fick istället remiss till ivf. Väntetiden för HSS var längre än till ivf (!) så jag brydde mig inte om att begära någon HSS.

Istället gjorde jag HSS på privatklinik, det kostade 2000:- och jag tyckte det var värt det. Nu vet jag att det är stopp i den ena. Jag tyckte inte att det kändes någonting, jag fick Diklofenak (Voltaren) 1 timma innan undersökningen och det kan man säkert begära att få.

• Snirkel

Fick också doklofenak men...

• mia 82

Tack så mycket för era svar, skönt att höra att det är helt normalt att de hoppar över den undersökningen. Vi har försökt i 1,5 år. Jag tycker också att det verkar lite konstigt att de inte nämnde insimination.. Någon som vet hur stora chanserna med pergotime är?

Svar på tråden Brukar man inte kolla äggledarna?