• Sleepyhead

Messmör= Mesost?

År det så här? Messmör= Mesost?

Jag älskar min Teo 060101!!!!
  • Svar på tråden Messmör= Mesost?
  • AasaC

Nej, messmör är väl bredbart, medan mesost är hård?

• Elsans

mesost är hård och brun som man skär med osthyvel. messmör är ljusgult löst som man tar med kniv.

• Sleepyhead
    Lusan1 skrev 2007-02-06 21:14:34 följande:
    mesost är hård och brun som man skär med osthyvel. messmör är ljusgult löst som man tar med kniv.
    Jaha det är getost=mesost?
    Jag älskar min Teo 060101!!!!
  • Mollie

Mesost är inte alls säkert att det är getost. Det kan vara en blandning av ko/get. Men den är brun och skärs med hyvel. God som tusan!
    Messmör är bredbart och OBSERVERA att den finns som OSÖTAD utan sötningsmedel om du ska ge till något barn...

• Antekvist

Usch. Har alltid undrat vad det där bruna hårda i mina hemskaste barndomsminnen egentligen var. Nu har ni gjort mig räddare än någonsin. Tack. :O

• Mikkel räv

"Fjällbrynt Mesost är den klassiska mesosten med rund och utpräglad messmak. Den är märkt med Svenskt Sigill och finns att köpa i förpakcningar om 350 g och 700g. Även mesost tillverkas av vassle från komjölk på mejeriet i Östersund."
    Från:
    www.svensktsigill.com/
    Sök under mejeriprodukter

• Elsans

nää, man kan göra mesost på annan mjölk också.

• Ylwis

är från  messmörsets mekka och  getostens mekka och det finns massor av olika.

messör= bredbart
    getost= finns både hårt och  mjukt
    getmese= mjukt
    messmör:mjukt

finns säkert ännu mera men  orkar inte lära mig det då jag tycker dessa produkter är skitäcklingt

Mamma till Alvyn 051015
  • Little Ms Chatterbox

En fd svärmor till mig gjorde något som dom kallade "Sanost" Det var mesost som rivts på rivjärn när den legat och torkat ihop (frivilligt!) sen blandats med strösocker. Kan hända att det var mer saker med i blandningen men jag gjorde mig aldrig besväret att ens provsmaka Sanosten. *ryser*

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
Svar på tråden Messmör= Mesost?