Messmör= Mesost?
År det så här? Messmör= Mesost?
År det så här? Messmör= Mesost?
Nej, messmör är väl bredbart, medan mesost är hård?
mesost är hård och brun som man skär med osthyvel. messmör är ljusgult löst som man tar med kniv.
Mesost är inte alls säkert att det är getost. Det kan vara en blandning av ko/get. Men den är brun och skärs med hyvel. God som tusan!
Messmör är bredbart och OBSERVERA att den finns som OSÖTAD utan sötningsmedel om du ska ge till något barn...
Usch. Har alltid undrat vad det där bruna hårda i mina hemskaste barndomsminnen egentligen var. Nu har ni gjort mig räddare än någonsin. Tack. :O
"Fjällbrynt Mesost är den klassiska mesosten med rund och utpräglad messmak. Den är märkt med Svenskt Sigill och finns att köpa i förpakcningar om 350 g och 700g. Även mesost tillverkas av vassle från komjölk på mejeriet i Östersund."
Från:
www.svensktsigill.com/
Sök under mejeriprodukter
nää, man kan göra mesost på annan mjölk också.
är från messmörsets mekka och getostens mekka och det finns massor av olika.
messör= bredbart
getost= finns både hårt och mjukt
getmese= mjukt
messmör:mjukt
finns säkert ännu mera men orkar inte lära mig det då jag tycker dessa produkter är skitäcklingt
En fd svärmor till mig gjorde något som dom kallade "Sanost" Det var mesost som rivts på rivjärn när den legat och torkat ihop (frivilligt!) sen blandats med strösocker. Kan hända att det var mer saker med i blandningen men jag gjorde mig aldrig besväret att ens provsmaka Sanosten. *ryser*