• Forsen

*JÄRNRIK MAT! (Fakta tagit från Landstinget

JÄRNRIK MAT! (Fakta tagit från Landstinget Kronoberg)

Baljväxter: vita-, bruna- och gröna bönor, gula- och gröna ärtor

Blodmat: blodpudding, blodkorv och paltbröd

Bär: blåbär, hallon, vinbär, jordgubbar och nypon

Fisk: räkor och sill

Grönsaker: grönkål, nässla, persilja, grönsallad, purjolök, broccoli och maskrosblad

Inälvsmat: leverpastej

Kött: hamburgerkött, renskav, oxfärs, blandad köttfärs, nötkött, griskött och kalvkött

Sädesslag: vete, korn och råg samt mjöl av dessa produkter. Järnberikade frukostflingor, makaroner och spagetti samt ris.

Torkad frukt: aprikoser, russin, fikon, dadlar, katrinplommon och nyponpulver

Ägg: äggula och hela ägget

Övrig: messmör, mesost, mandel och nötter. Järnberikade frukt- och bärdrycker

Järnupptaget stimuleras av: vitamin C och kött
    Järnupptaget hämmas av: mjölk, te, kaffe och kli

Ät gärna något C-vitaminrikt till varje måltid. Vill du använda kli i matbröd kan du skålla mjölet innan bakningen eller låta brödet jäsa längre än normalt. Då försvinner den syra i mjölet som gör att järnupptaget hämmas.

Lycka till!
    /Anna

• Svar på tråden *JÄRNRIK MAT! (Fakta tagit från Landstinget
  • Snarah

Tack för dina utförliga råd!

• Forsen

Varsågod Snarah!

BM sa nämligen till mig att jag skulle försöka äta järnrik mat först innan jag går på järntabletterna. Så jag f ö r s ö k e r verkligen... Det är svårt. Detta gjorde lite lättare iaf.

/Anna

• ProjektRonja

Nagot som är värt att tillägga är att kalcium binder järn. Man ska därför undvika att äta nagot med kalcium inom en halvtimma före och efter "järnmaten"

Hade själv en rejäl järnbrist i somras och kunde inte första varför eftersom jag nästan bara at sadant som star pa din lista. När jag sedan fick höra att kalcium binder järn ändrade jag mina matvanor och järnvärdet gick upp igen!!

• kixan

Super! Ska jobba på järnintaget och hoppas slippa järntabletter denna gången också.

• Mian79

Åh vad bra Forsen! Skriver ut och och sätter på kylen bums... Jag som är vegetarian tror jämt att det är omöjligt att få i sig tillräckligt med järn men det finns ju i lite allt möjligt.
    Däremot hade jag hört att spenat var järnrikt men det är ju inte med på listan??

• Forsen

Det stämmer... Spenat ska ju vara järnrikt! Skrev bara av deras lista. Kanske missade det i farten?

Spenat är bra. Då blir man stark

/A

• Prinsessans mamma

Hej! Att upptaget hämmas av....är om jag förstått det rätt ....om man intar de sakerna samtidigt som järnet.
    Man ska alltså inte plocka bort det ur kosten.
    Choklad hämmar också står det i min bipacksedel till järnkapslarna jag fått. Men dessa vore sköna att slippa för gissa vem som försökte julhandla häromdan men fick springa ut och in på en offentlig toalett och skämmas n folk ryckte i handtaget blängde när det sedan vart deras tur...............jag säger bara tänk syndafloden

• Sweetie

Mjölk hämmar med har jag fått berättat för mig!!

Kanon tråd så jag puffar upp!

GOD JUL!!!

Svar på tråden *JÄRNRIK MAT! (Fakta tagit från Landstinget