• supersemlan

tips på god grönsallad?

Jag ska ha middagsgäster om ett par dagar och vill sno ihop en god och enkel grönsallad som helst inte är "sallad tomat gurka"-varianten och mottar gärna tips på annorlunda kombinationer. Vad stoppar ni i salladsbunken när ni vill att gästerna ska tömma den?

Maten jag ska laga till är marinerade kycklingfiléer med smak av koriander, ingefära och vitlök (mums), pilaffris, ugnsrostad lök o paprika och en yoghurtsås med vitlök. Smaskens helt enkelt. Vad föreslår ni till grönsalladen?

• Svar på tråden tips på god grönsallad?
  • Camillie84

sallad, körsbärstomater, paprika, kidneybönor, rädisor och rostade solroskärnor blir jättegott

• häxvrål

Jag brukar ha:

Ruccola eller spenat
    tomater
    hackad röd lök
    sojabönor (provade med röda linser på burk sist och det var ockå gott)
    avokado
    fetaost
    solrosfrön (eller andra nötter tex cashew)

Och så en dressing på olivolja, balsamvinäger och italiensk salladskrydda.

• Prinsessan Malin

Jag brukar göra så här; sallad, gurka, paprika, majskorn, rädisor och purjolök, den brukar vara riktigt uppskattad

(¯`°?.¸ ♥ Jag älskar er Patrik, William och Celina ♥ ¸.?°´¯)
  • luna matte

Jag brukar ta salladsskott av olika salladssorter, finskuren rödlök eller charlottenlök, delade babytomater, avocado och bitar av honungsmelon eller annan söt frukt (använder annan melon, mango eller persika, olika för olika säsonger). Sen dressar jag salladen med lite olivolja, färskpressad citron och salt och peppar.

Hur gott som helst. Dessutom så kan man göra den till "mat" sallad med pasta, kyckling, skinka etc, etc

Lycka till

• Tjomsan

Brukar ta sallad (gärna ruccola och/eller något annat skoj), tomat, gurka, finhackad chili utan kärnor (eller paprika för den som inte gillar "starkt") och melonbitar (tex ghalia eller honungs) och en vinegrette till. Både "hot" och svalt (melonen).

• Jennnyn

Ruccola
    salladsgroddar
    gurka
    tomat
    majs
    rödlök
    fetaost
    soltorkade tomater
    honungsmelon

mums! Blev riktigt sugen nu

• Pochoo

Vad sägs om en libanesisk sallad? Kanske du redan har hört talas om den. Taboule heter den och innehåller persilja, lök och tomat som man finhackar. sen blandar du ihop allt med salt och lite mynta, olivolja och citronsaft över. mmmmmums.. passar ihop med nästan all slags mat.

• MaijaO

förutom den vanliga blandningen så kasta i rödlök, soltorkade tomater, svartabönor eller kidneybönor, ruccola, feta ost eller stekt halumi och självklart en god vinegrett. Ha gärna lite kanel i dressingen, det ger samma "hetta" som ingefäran men är lite sötare.

• sassasi

jag brukar göra en sallad med isbergsallad, gurka, körsbärstomat både gula och röda, paprika gul, röd och grön. skalat grönt äpple skuren i små bitar, rödlök och purjolök. väldigt enkel men väldigt god!

• kiron

Jag brukar göra:
    Ngn salladsmix el, ruccola, salladskål
    majs
    paprika
    feta
    soltorkade tomater i olja
    coctailtomater
    gurka
    solrosfrön
    rödlök
    morötter

• Hannah76

Babyspenat, gurka, ruccola, tomat, avokado, paprika, färska champinjoner. Pressad lite färsk citron över, skvätt i lite olja o salta o peppra.

• supersemlan

Tack för alla bra tips! Vi får se vad det blir...

Taboule är ju kanongott... passar också bra till mina marinerade filéer... att jag inte tänkte på det.

Svar på tråden tips på god grönsallad?