• Lejanna

Fika till många

Jag ska sluta mitt jobb och tänkte då bjuda kollegorna på fika. Det blir ca 40 personer (minst!) som kommer.
    Vad tycker ni att jag ska bjuda på? Köpetårta eller fixa nåt själv? Verkar det för snålt med bara hembakade muffins? Tankar, tips och recept mottages högst tacksamt!

• Svar på tråden Fika till många
  • usse

tanken räknas jag tror att dom skulle uppskatta att få hembakat då har ju du lagt ner kärlek och själen för att det ska smaka bra..sen kan du ju baka nån kaka..äppelkaka är bra du gör en sockerkaks smet sen skivar du äpplen på sen strör du på kanel och socker kanon gott går även att ha vaniljsås till mmm lycka till

• Lejanna

Det var ju smidigt, tack för tipset usse!

Fler, fler!!

• Cill

Marängtårta är lätt att göra till många, den kan du göra i långpanna. En annan god och enkel tårta är Dajmtårta, om du gör i långpanna tar du receptet x 3.

Dajmtårta
    Kaka:
    2 ägg
    1 ¾ dl socker
    100 g malda nötter
    1 tsk vetemjöl
    ½ tsk bakpulver

Garnering:
    2 dl grädde
    1-2 msk kakao
    ca 2 tsk socker
    1 påse dajmkulor

Vispa ägg och socker pösigt. Mal nötter i matberedare, rör ner i äggsmeten.
    Tillsätt vetmjöl och bakpulver.
    Häll smeten i en bröad form med löstagbar botten.
    Grädda i 175 C, 25 min.
    Kakan ska vara lite kladdig.

Vispa grädde, smaka av med kakao och socker. Bred över den kallnade kakan.
    Garnera med dajmkulor.

(Jag brukar även garnera tårtan med physalis)

• Lejanna

Det lät ju supergott - tack!

• mammacatta

Hembakat är TUSEN gånger bättre än köpt. Vemsomhelst kan slänga upp två hundringar hos bagaren, men att stå i köket i två timmar?

Satsa på stora enheter, muffins tar mycket längre tid än tex långpannekakor. Morotskaka är gott och superenkelt tex. Görs i långpanna.

• Lejanna

Mammacatta: Lite så tänker jag också, men samtidigt känns det på något sätt lyxigare med bageribakat. Är det bara jag som är konstig kanske?
    Morotskaka har jag också funderat på, har ett recept från arla där man gör glasyren på Kesella, supergott!

Svar på tråden Fika till många