• Pingeling

7 Haven *snabbt*

Vilka är de 7 haven???

• Svar på tråden 7 Haven *snabbt*
  • Pingeling

Vilka som räknas till de 7 haven???

• TvåM

De sju haven är ett uttryck som ofta omnämns i medeltida europeisk och arabisk litteratur och som ävem förekom i texter som ärvdes av greker och romare under antiken. Vilka sju hav som uttrycket åsyftar varierar genom historien och ofta avses bara "alla hav" eller världshavet. I ett grekiskt eller europeiskt sammanhang avsågs dock sju av följande nio hav:

Adriatiska havet
    Arabiska havet
    Egeiska havet
    Indiska oceanen
    Kaspiska havet
    Medelhavet
    Röda havet
    Persiska viken
    Svarta havet
    Uttrycket finns omnämnt i Sumer omkring 2300 f.Kr. i en översättning av en av En Hedu'annas hymner till Inanna.

• caramel meringue

Men förlåt, är helt såld på Tv-serien "7th heaven". Trodde det var något om den, därför fick jag inte ihop svenskan.

Hoppas du får rätt svar nu!

• Pingeling

och världs haven vilka räknas dit?

• NoE

Wikipedia:
    Adriatiska havet
    Arabiska havet
    Egeiska havet
    Indiska oceanen
    Kaspiska havet
    Medelhavet
    Röda havet
    Persiska viken
    Svarta havet.

Om det var det du menar. Fast jag ser nu att det var nio. Får läsa lite mer tror jag...

• TvåM

Är det inte lättare o snabbare att googla eller kolla på wikipedia själv?

• Cilota
    Pingeling skrev 2007-02-07 11:21:17 följande:
    Vilka är de 7 haven???
    Anders Lindström på Hallands Nyheter har tidigare besvarat frågan såhär:

"Det här gamla uttrycket har anor sedan antiken. Liksom världens sju underverk utgick också de sju haven från den världsuppfattning man då hade i Medelhavs-kulturerna, och enligt den fria encyklopedin Wikipedia var de ursprungliga sju haven Medelhavet, Adriatiska havet, Svarta havet, Röda havet, Arabiska havet, Persiska viken och Kaspiska havet.

För att få mer moderna besked om hur världshaven sorteras så ringde jag upp Sjöfartsverket i Norrköping, som borde veta. Roland Eklöf, som är redaktör där, berättar att man i dag talar om Nord- och Sydatlanten, Norra och Södra Stilla havet, Norra och Södra Ishavet och Indiska oceanen - summa sju hav!

Uttrycket "de sju haven" kan också ses som ett mer poetiskt sätt att säga "alla världens hav". Det används väl inte varje dag ens på Sjöfartsverket, oftast kanske vid fartygsdop, där man nog ännu önskar att "lycka och välgång må följa dig på din färd på de sju haven"."

Saxat ur: iq.spray.se/qa/show/3207/Vilka+%C3%A4r+de+sju+haven%3F/
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
Svar på tråden 7 Haven *snabbt*