Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sverker69

orolig sömn vid 8 månader

Vi har nu inte sovit på snart två veckor, lill-killen som är snart 8 månader kan inte komma till ro på nätterna. Han vrider och vänder sig och vaknar minst två gånger i timmen och är ledsen. Någon som har varit med om samma sak? Vad gör man?? Är snart ett vrak...

• Svar på tråden orolig sömn vid 8 månader
  • roccy

Vår kille på 6,5 månader har vaknat varje timma hela tiden sedan han kom till världen. Jag kan rekommendera boken "växa och pptäcka världen" om du inte redan läst den. Din son är kanske extra mammig nu? Har han sovit bra förut låter det som att han kanske kommit in i en övergångsfas och det går snart över av sig själv.

• solen82

Känner igen det..vår wictor som är 8 månader har väl egentligen aldrig sovit från 20-07 eller så utan alltid vaknat någon gång per natt. Men nu är det värre...nu vaknar ha och är ledsen..har fått för mig at det kan vara lite seprationsångest, att han vill ha oss nära..eller kan det ju vara tänder på G som vi har trott nu i flera månader

Jag tar gärna emot tips om någon har!

• Charlie Bravo

Samma för min son. 8,5 månad gammal och har de sista veckorna börjat skruva på sig mer och mer i sömnen vilket resulterar i att han välter över på mage lite då och då, och då vaknar han oftast till. Blir många vändor fram och tillbaka till sängen. Han får sova mellan oss nu på natten.

• Hailie

Vår son e 7 månader nu o har också börjat sova oroligt. Är uppe varannan timme o nattar om. Hoppas också att det går över snart!

Vi får peppa varandra o ge tips

William 060702
  • m3ssy

Samma här. Min tjej är 7 månader och har börjat vakna ofta på nätterna. Hon har också svårt att komma till ro och vila på dagtid så vi har det väldigt jobbigt framåt kvällarna när hon är trött och ledsen och kinkig. Hoppas på att det är en snabbt övergående fas.

• Elanje

En till som snart är helt slut... :) Lillkillen är snart 9 månader och vaknar hela tiden. Det enda som fungerar är när han sover i vår säng men även då sover han oroligt. Har tröttnat på att stå och buffa vid hans säng mitt i natten när man själv bara vill ligga under täcket. Hoppas bara inte att det blir svårt för honom sen att sova i sin egen säng. Just nu verkar det som att han har tänder på g så det kanske är en övergångsperiod. Men man kan ju inte påstå att man själv sover så bra :)

• Olivia2006

Här en till som inte sover på nätterna. Dottern, 6 månader, kan vakna flera gånger per natt. Vill alltid snutta sig till sömns igen. Somnar lätt om men vaknar igen efter ca en timme. Jobbigt är det ju, man känner sig aldrig utviladLedsen Får hoppas på att det vänder snart.

• Sunny83

Här har vi en till med problem.
    Min pojk på 9 månader sover väldigt dåligt nu.
    Somnar utan problem i sin säng men sen vaknar han flera gånger på natten och vrider och vänder på sig.
    Till sist runt halv4-4...eller till och med kl 3 ibland så är han pigg och kan inte somna om i sin säng.
    Får då ligga hos oss och ibland somnar han direkt men ibland börjar han böka och stöka även där.

Usch är så jobbigt..man blir ju så trött

• Marran79

Här är en till med problem. Ville, som är 9 månader, har sovit jättebra fram till han var ca 7-8 månader. Nu har han börjat vakna, ofta innan vi själva har hunnit gå och lägga oss. Det enda som har hjälpt är att han har fått komma över i våran säng. Där har han legat och snurrat och bökat, så vi har inte sovit särskilt hårt. Han brukade i alla fall sova till ca kl 8.30. Det var toppen, fastän han sovit oroligt så sov han i alla fall ganska länge.

Nu har han börjat vakna vid sex-tiden och vill gå upp då. Ingen bra kombination, sova oroligt och vakna tidigt. Både jag och min sambo behöver mycket sömn och blir lätt irriterade om vi inte får sova ordentligt, så det här tär ganska hårt. Skönt i alla fall att veta att man inte är själv. Det hör väl till att alltid vara trött...har man ju hört i alla fall.

• Miranda78

ÅÅÅ vad skönt att jag hittade denna tråd!! Kändes som om jag var ensam....

Min gosse e snart 9mån å sover FRUKTANSVÄRT dåligt, vaknar mellan 5-10 gånger varje natt, gråter/skriker och är orolig, somnar endast om av lite "tutte".
    Idag har det varit den värsta dagen i mitt liv, han har nästan skrikigt/gnällt hela dagen, till saken hör oxå att han knapp äter något alls, börjar så smått inse att det kanske har med det att göra (att han inte sover alltså) eller vad tror ni?
    Blir så orolig av att han inte sover, har läst nånstans (A.W kanske) att det inte är bra för barn att vakna på natten men vad fasen ska man göra då?

Är så ledsen å vet knapp vad jag ska göra längre.....

Tröst och hjälp önskas av en mycket olycklig mamma

Kram på er alla!

• brunobebis

för oss blev det bättre när jag slutade amma - ingen vits att vakna då helt enkelt! nu e det i o för sig lite jobbigt igen på nätterna men det beror på tänderna o seperationsängslan (min dotter e åtta månader), nu vaknar hon "bara" en till tre grr istället föt typ fem o somnar om efter lite kramar!

• Mini Modesty

Här är ännu en slutkörd mamma!

Min 9-månaders lilla dotter har sovit oroligt ända sedan födseln. Först var det kolik, sen hade hon visserligen en kort period när hon bara vaknade 1-3 gåner per natt för att sedan börja vakna 4-10 gånger per natt. Så har det hållit på sedan 5 månadersåldern. Oftast somnar hon relativt lätt vid 21-tiden (även om det alltför ofta blir i min eller pappas famn). Men sedan vaknar hon 5-10 gånger under natten. Och det är alltid jag som vaknar först (är väldigt lättväkt), så jag får aldrig sova någon djup sömn.

Hon sover max 10 timmar på natten och tre gånger på dagen. Men dagspassen är vanligtvis 30-40 minuter så jag har sällan någon möjlighet att hämta någon sömn själv. Och dessutom så bor vi i en lägenhet med öppen planlösning utan dörrar så jag har inte heller någon möjlighet att sova i ett annat rum och låta min sambo ta hand om dottern. Så efter att inte ha fått sova en enda natt på 9 månader har det nu gått så långt att jag i veckan var hos läkare och fick sömntabletter för att någon natt då och då kunna sova ut. Då får min sambo ta hand om natten, utan att jag vaknar hela tiden. Nu är han bortrest, men jag längtar så tills han kommer hem och jag kan få min första natt på lääääääänge!

Förresten - tror ni att det skulle hjäpa om hon bara sover 2 gånger per dag istället? Någon gång har jag försökt, men hon blir så trött och helt omöjlig att ha att göra med om hon inte får sova...

• Elanje

Vi har oxå låtit vår son sova lite mindre på dagen men det har igen betydelse och det spelar ingen roll om vi lägger honom lite senare på kvällen... Oftast somnar han vid 19.30-tiden och vi går oftast upp vid 7-tiden men då har man ju varit vaken ett antal gånger på natten.

Tyvärr verkar det ju inte som att nån av oss har nån lösning på detta så det är väl bara att vänta ut... Har hört om att många har problem med sömn vid denna ålder men att det sedan går över men man undrar ju om man gör fel som låter barnet somna om i vår säng om det innebär att han inte kommer sova hela nätter alls i egen säng... Ja ja man får ta en dag i taget och se hur det blir!!

• Phuis

Har inte läst svaren i tråden, men jag tror att du kanske redan fått veta vad jag tänker skriva?
    TILLVÄXTPERIOD!!!
    Jag trodde jag skulle bli tokig för ca 1 månad sen, HUgo är nu 9 mån. Han hade inte riktigt läst sej krypa utan var enormt frustrerad, 10öringen trillade ner 15 januari. Då började det! Han hade jättesvårt satt komma till ro, "vaknade" typ en gång i kvarten.
    Men var inte vaken riktigt, ibland gick det bra att somna om bara man rörde vid honom ibland somnade han så fort jag tog upp honom.
    Under den här tiden åt han dåligt oxå.
    Jag insåg att det var en mix av tillväxt + att han hade svåret att smälta sina nya intryck (typ samma sak alltså.. )
    En tröst är ju att det går över...
    Om ni kan så låt han sova över hosa farmor/mormor och farfar/morfar.
    Hugo fick sova hos mormor en natt och vi var hemma och gjorde INGENTING! Jätteskönt. Köpte take out och låg å jäste i soffan. Behövligt!
    Lycka till

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • Phuis

Alltså, vad otydlig jag är.. Han var orolig runt 8 månader. Och bara de senaste dagarna har det blivit bättre.
    Han har fortf svårt att somna på kvällen, men det är bättre.
    Intryck från krypupptäcktsfärder, separationsångest till nata, tänder. Ja, det är myckert på en gång!
    Men jag märker att det blir bättre för var dag som går! Så mammor - ge inte upp hoppet!

Jag har världens sötaste lilla Hugo!!
  • Charlie Bravo

Det här med att låta barnet sova mindre på dagen tror jag inte på som en lösning för att få mer nattsömn. Oftast brular det vara omvänt, om barnet får sova ut rejält på dagarna så sover det bättre på natten också.

En sak som har hjälp hos oss, och många andra, är att låta barnet sova utomhus på dagarna (även nu på vintern om man som vi bor i de södra delarna). Vi började med det för någon vecka sedan och nu sover vår son 1,5-2 timmar per pass (dagtid) jämfört med ca 45 minuter tidigare. Tror bl.a. han sover bättre p.g.a. att han inte kan rulla runt till magläge i barnvagnen, vilket han gör i sängen och då brukar han vakna.

• Hailie

Usch usch vad jag e trött idag. Var in till sonen säkert 10ggr inatt o fick trösta honom för han verkade ledsen när han vaknade varje gång. Nu e jag orolig att det ska vara så här i flera dagar för då blir det inte mycket till sömn. Men det e tur att han somnar om ganska lätt iallafall. Hur går det för Er andra, blivit bättre/sämre?

• Elanje

Nej jag tycker inte det blivit bättre... Han är 9 månader idag så man kan ju hoppas att det vänder snart. Funderar på om jag ska köpa boken "Sova hela natten" av AW men jag vet inte... Nån som har testat?? Vi lägger honom mellan oss redan första gången han vaknar och sen får han ligga där så man iaf får sova lite även om det är svårt med sparkande ben i både mage & rygg :)

Svar på tråden orolig sömn vid 8 månader