• Smaragden och Vi

Äta norsk fjordlax?

Hej!
    Är det någon som vet om man kan äta norsk fjordlax när man är gravid eller hör det till den grupp som man helst inte ska äta av? Vet inte riktigt vad fjord räknas in...
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Äta norsk fjordlax?
  • Bettiz Angel

det tror jag att du kan äta av.. jag gjorde iaf det och min dotter är frisk som en nötkärna så länge den inte är gravad el rökt vill säga..

~♥~ Freja 060924 ~♥~
  • doris34

Det du ska undvika vad gäller lax är om den är fiskad i Östersjön. Fjordlax går bra samt om den är odlad. Du ska inte heller äta gravad eller kallrökt lax. Varm rökt går bra om du värmer upp den innan du äter den.

• Smaragden och Vi

Tack!!! Då vet jag! Skönt att få koll på alla restriktioner om mat!

• Joysan
    doris34 skrev 2007-02-07 12:32:56 följande:
    Det du ska undvika vad gäller lax är om den är fiskad i Östersjön. Fjordlax går bra samt om den är odlad. Du ska inte heller äta gravad eller kallrökt lax. Varm rökt går bra om du värmer upp den innan du äter den.
    Gravad och rökt lax kan man äta om den varit fryst i minst tre dygn och är nyförpackad.

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrol­lera förpackningsdatum." - Livsmedelsverkets hemsida

Ett tips är ju att gå in på http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/  och läs igenom det. Så får man en ganska bra bild vad man inte ska äta. Stirra dig inte blind på vad man BÖR äta, men försök håll koll på vad man ska undvika. 
  • ektopp

I Norge gäller kostrådet att lax inte ska ätas mer än 5 gånger/vecka, pga rönen annakristina22 länkar till. Så det finns ju en viss restriktion, men det avråds inte från att äta den.

Svar på tråden Äta norsk fjordlax?