• Miatanten

Hur behåller man vissa detaljer i färg på ett svartvitt foto?

Ja! Det var det jag undrade...
    Vill ta kort på lillkillen i svartvitt men vill ändå att hans fina blå ögon ska få vara blå!
    Går det att fixa i Photoshop eller??
    HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur behåller man vissa detaljer i färg på ett svartvitt foto?
  • ming

Jag brukar markera runt det jag vill behålla i färg, och resten av fotot (om du fattar vad jag menar), och så tar man målarpenseln och byter till "saturation" (min PS är på engelska, vet inte vad det heter på svenska) och målar det man vill ha i svartvitt. Klart!

• Smurfens Mamma

jag vill oxå veta !! ska gå o fixa i photo shop men hur!?!?!?

WIlhelm blir 1 år den 9 februari !!! !!! !!!
  • Miatanten

Oj, värsta rekordsnabba svaret!!! Tack ming!!!

Ska prova, men myyycket troligt att otekniska jag åkerkommer i denna tråd med fler frågor...

• ming
    Miatanten skrev 2007-02-07 13:33:36 följande:
    Oj, värsta rekordsnabba svaret!!! Tack ming!!! Ska prova, men myyycket troligt att otekniska jag åkerkommer i denna tråd med fler frågor...
    Så är det ju på FL!
  • Smurfens Mamma

aaahhh ska testa genast!!

WIlhelm blir 1 år den 9 februari !!! !!! !!!
  • Monstermamman

Sök annars på photoshop tutorial så får du upp massor av sidor, både på svenska och engelska!

Det löser sej sa kärringen som sket i badkaret.
  • Miatanten

Tackar!
    Busbra var verkligen jättebra!

Nu till det nya problemet... Vi har inte Photoshop!!! Haha.. Vi hade det tidigare, men maken har tydligen tagit bort det.. Typiskt va.. Ska ta mig iväg till nån kompis o photoshoppa lite..

• Megalomania

är det bara jag som är beroende av kloningsverktyget? Kanske är det knöligt men jag brukar kopiera 2 bilder av samma, en svartvit och en i färg, och markera med stämpeln i den färgade bilden och sen klona i den svartvita. Det kräver ju iofs lite noggranhet, måste hem och jämföra vad som blir enklast tror jag...

• raspberryrevolution

Jag brukar göra två lager, det första i färg och det andra gör jag svart vit, sen tar jag bara sudden och suddar ut det svartvita och vips så dyker färgen upp :)

• Megalomania
    raspberryrevolution skrev 2007-02-08 14:20:16 följande:
    Jag brukar göra två lager, det första i färg och det andra gör jag svart vit, sen tar jag bara sudden och suddar ut det svartvita och vips så dyker färgen upp :)
    åh visst, vad dumt att jag inte tänkt såGenerad puckoförklarad helt plötsligt
  • raspberryrevolution

Men Megalomania, inte alls puckoförklarad... man kan ju inte tänka på allt jämt!

• Megalomania
    raspberryrevolution skrev 2007-02-08 14:35:30 följande:
    Men Megalomania, inte alls puckoförklarad... man kan ju inte tänka på allt jämt!
    haha, tack så hemskt mycket för tipset i alla fall, man lär sig nåt nytt varje dag
  • raspberryrevolution

Vassego, det är ju kul att man kan bidra med något...

• poesi
    raspberryrevolution skrev 2007-02-08 14:20:16 följande:
    jag har alltid undrat hur man gör också, å tänkte att den här förklaringen lät ju enkel
    men den fungerade inte för mig ;O när jag suddade så blev det bara vitt!
  • KottarnasMamma

Jag är riktigt dum i det här ämnet så skratta gärna om ni vill men inte så jag hör det..

Om man tar en bild och ändrar som ovan, kan man sen beställa den bilden som vanligt via nätet, typ på extrafilm, ladda upp den som vanligt och framkalla den?

Hur gör man om man vill ha programmet, köper via nätet/butik, vad kostar det?

***Vänner är änglar som lyfter upp oss, när våra vingar har problem...***
  • Weklund

busbra.se va ju jätte bra. Men finns ingen förklaring på svenska photohop?

• raspberryrevolution

KottarnasMamma:
    Ingen fråga är väl dum? det är dumt att inte fråga :) och svaret på din fråga är ja det går hur bra som helst att beställa bilden via nätet...
    Det finns lite olika varianter av photoshop, men photoshop elements är bra om man är nybörjare... den senaste versionen 5.0 kostar ca 1300:- finns både på nätet www.adobe.se och typ akademibokhandeln....

Svar på tråden Hur behåller man vissa detaljer i färg på ett svartvitt foto?