Symptom vid gluten
Vilka är symptomen på glutenintolerans alt på allergi vid sädesslag?
Vilka är symptomen på glutenintolerans alt på allergi vid sädesslag?
Hej! Man kan vara dålig i magen, trött, deppig, gå ner i vikt, utslag mm. Gå in och titta på celiaki.se, står mycket bra.
Jag har två barn med gluten & laktosintolerans och jag själv är gluten & laktos intolerant.
Symtomen på barnen har varit likadana, när jag har börjat introducera gluten har de blivit skrikiga, sovit ur dåligt, diarrer, kaskad kräkningar och slutat växa och gå upp i vikt. De har gjort rejäla avvikelser ifrån tillväxtkurvan.
Avföringen har blivit ( låter kanske äckligt men det är väldigt typiskt för gluten intolerans) "porös" och "fet". Detta beror på att tarmens "ludd" är skadat och därför inte kan suga upp närings ämnena, de går rakt ut med avföringen.
tingeling75:
hur testades dina barn mot gluten? Fick bekräftat nyligen att sonen är mjölkallergiker men de testade aldrig gluten. Anledningen till mitt inlägg är att jag tror att han inte tål gröten som han får som smakportion. Han är skrikig/gnällig (har haft kolik så det är inte lät att avgöra vad är vad), sover dåligt den sista veckan (vilket sammanfaller med att han får gröt dagligen) och hans avföring har en speciell lukt och färg. Den stämmer in verkar det som på din beskrivning, men svårt att säga exakt. Dessutom har han fått kött som smakportion som har innehållit vetemjöl. Han har även gått upp dåligt i vikt sen vi började med smakportioner för ca 1½ mån sen, med vissa perioder av avbrott. Innan dess har han följt sin kurva bra.
tingeling: När upptäcktes det på dina? Har dom avvikit mycket på kurvan?
astoria:
vilka bra frågor, glömde ställa dem själv
*puff*
Min dotter(15 år)fick diagnosen Celiaki(glitenintollerans) i somras efter en tuff vår/försommar med tron att hon hade anorexi som hon till en behandlades för. Hon rasade i vikt och kräktes upp allt hon åt. Tack och lov att det "bara" var Celiaki, nu mår hon bra.
Hejsan igen!
För att testa ifall det rör sig om en gluten intolerans gör man biopsier av tarmen, dvs man utsätter barnet för gluten sedan går dom ner med ett litet instrument via svalget och ner i tarmen där de plockar en liten bit av tarmluddet. Detta kollas sedan upp i mikroskop. Sedan får man ha en helt glutenfri period och så görs provet om. Ifall man är gluten intolerant så förstörs tarmluddet och detta kan man se i mikroskopet, sedan växer tarmluddet ut igen när man inte äter gluten.
Mina barn gjorde rejäla dippar i tillväxtkurvan, dvs linjen gick ner nästan två kurver, från att ha varit på +1 linjen så gick de ner på -1 linjen.
Dom var båda 8 månader när vi började utreda dem för gluten intolerans.
Jag glömde bara att skriva att symtomen på sädes slags allergi är den samma som gluten, men tarmluddet beter sig inte på samma sätt. Man kan ta blodprover på
Oj då Alva lades sig på tangetns bordet innan jag skrivit klart :)
....sädes slagen.
Tack tingeling75 för dina utförliga svar!