• karin76

helt förstoppad?

Vår 7-veckors tjej har inte bajsat på flera dagar. Brukade vara en sån bebis som gör det i stort sett efter varje måltid men sen vi gav henne ersättning som komplement (hade mjökstockning) så har hon i princip slutat bajsa. Hon fiser nest hela tiden dock och är gasig i magen.
    Hur länge kan man låta det gå innan man bör bli orolig? Vad göra? Obs att jag ammar henne i princip dygnet runt och bara gett ersättning som komplement på kvällen. Kan det "stoppa" hela systemet?

• Svar på tråden helt förstoppad?
  • Spindelskratt

Du kan prova med att tempa henne, lite salva på tempen o stoppa in den typ 1cm vrid ett halvt varv. Detta kan få hennes ringmuskel att komma igång igen. Dock får det inte bli en vana att man gör det o man får inte hålla på i flera minuter, det ska göras snabbt max 30sek.

Du kan även lägga henne på rygg o böja upp benen över magen på henne, upprepa flera gånger, gaserna hon har i magen kommer då att prutta ut.

Man behöver e.g inte vara orolig om det bara gått några dagar först när det gått 1v brukar man ta till hjälp, det är vanligt att de blir förstoppade av ersättningen.

Prova även att ge henne lite vatten att dricka o du kan alltid ta ett mindre mått ersättning än vad som krävs.

Ovanstående råd har jag själv fått från barnläkaren då gossen gick 1½v vid 11v ålder utan avföring.

Hoppas det ordnar sig!

• idis78

Ersättning kan stoppa upp rejält. Prova att hälla lite matolja i flaskan. Funkar oxå med liten klick messmör. Smörj änden på termometern o peta väldigt försiktigt i rumpan med den. Då retar man krystreflexen o bajs kommer som ett brev på posten.

• Ania

Tycker du ska ringa BVC det är bättre att prata med dem som vet än att fråga här.
    Har dem ingen tel tid så ring sjukvårdsupplysningen, är det så att hon är illa förstoppad kanske du behöver köpa resulax och ge henne.
    Har 2 flickor som har haft lätt för att bli förstoppade och det är fruktansvärt att se på när dem försöker bajsa och det inte går.
    Hoppas det ordnar sig!

• Spindelskratt

Messmör får inte användas till barn under 6 mån då det innehåller salt som inte kan brytas ner av deras njurar...

• Fina Elina

Vad gäller att stoppa upp något i stjärten på bebisar är det inte att rekommendera. Det kan förstöra mer än vad det gör nytta. Köp istället laktolos, det rekommenderas till barn som äter ersättning. finns receptfritt på apoteket och ska ges en gång per dag, 5 ml.
    Ring och fråga bvc först innan du köper så att de tycker att det är ok. Men det borde vara det.
    Jag ger min dotter det lite då och då, hon är också trög i magen. Tar bara några timmar efter det att jag har gett henne så kommer bajset med besked.
    Lycka till

• Anna Lisa

Jag fick rådet av bvc att köpa flytande Laktulos på apoteket. Det är receptfritt och inte vanebildande. Fungerar jättebra men jag behövde inte ge 5ml/dag som brukligt, det räcker med 3ml/dag till min 7-månaders son. Fråga din bvc.

• annah75

Så länge fisarna kommer ut så är det inte förstoppning är vad jag har hört...

• KisseKattmamman

Fina Elina

Konstigt - jag måste nog höra med min Bvc igen - för de har rekommenderat att "tempa" försiktigt - även på BB var de ett tips som de gav....

Varför ska man inte göra det? Själv tyckar jag det är att framkalla det naturligt istället för att ge bäbisen massa medel som ska få igång maskineriet...

Svar på tråden helt förstoppad?