• Katten Ceasar

Mörka föräldrar-ljusa barn

Visste inte vad jag skulle lägga detta inlägg i men jag tyckte att det passade bäst här.

Min sambo har jättemörka ögonbryn och ögonfransar. För att vara rödhårig i botten så har jag det oxå. Men våran dotter på fem veckor har jätteljusa bryn och fransar. Eller ögonbrynen ser man knappt på henne och hon har inga underögonfransar heller.
    Är detta nåt som dem har när dem är så små och att det sen ändrar sig när dem bli äldre eller ser hon kanske bara ut så? För titta man noga på henne på håll så ser man inte hennes ögonfransar.

Jag är bara nyfiken på hur allt sånt här fungerar. Jag vet ju inte hur ett spädbarn ska se ut i början.

• Svar på tråden Mörka föräldrar-ljusa barn
  • innana

Det kan ändra sig fullständigt, om en månad kan hon ha mörka fransar och bryn som min dotter (syntes inget i början). Eller så kan hon bli blond nu och mörkhårig när hon blir fem eller så

• Sandrah85

Jag tycker det ser ut som hon har tendens till rött hår/röda ögonbryn :) Men man ser det nog inte såhär tidigt eftersom bebisar inte är så håriga av sig..

• innana

...och ja, ögonfransarna växer ut efter hand liksom brynen. Min dotter fick två tofsar av ögonbryn mitt på först, sen växte de ut åt sidorna

• Saltlakrits

Vet inte hur det fungerar men vår dotter hade en stor kolsvart kalufs när hon föddes

Både jag och hennes pappa är blonda. Hennes pappa är lite mörkare än jag.
    Vår mellanpojk däremot var lika ljus som jag och är fortfarande
    Dottern är oxå ljus nu men hon är inte lika blond som mig..

Så det är nog ganska olika De kan ändra sig när de blir ädre

Mamma till tre underbara barn!
  • Katten Ceasar

Sandrah85

Jodå hon är rödbrun i håret men det var jag oxå när jag föddes men jag hade ändå markerade ögonbryn och ganska mörka fransar.
    Så det är det som är så märkligt. Sen min sambo är väldigt mörk.

Men det är kanske som ni andra säger att det ändras sen när hon blir lite äldre.

• Hjalmi

Jag är mulatt och min sambo helsvensk (cendré m. gröna ögon). Vår dotter är vitare i hyn än honom och blond/cendré m. gröna ögon. Hennes ögon var dock klarblå tills hon var drygt två.
    Med det vill jag ha sagt att visst kan er bebis färger ändra sig men de kan också förbli som de är. Gener kan vara omöjliga att förutsäga.

Grattis till bebisen förresten

• Hannah76

Barnet blir ju inte en blandning av bara föräldrarna utan av alla i bakomliggande led.
    Vår stora dotter (6år) är cendré, har gröna ögon o är jätteljus i hyn. Hennes pappa har olivhy, svart hår o bruna ögon o jag har mörkbrunt hår, blå ögon o ljus/olivhy. VÅr lilla dotter (11v) har än så länge svart hår, grå ögon o ganska mörk hy.

• Katten Ceasar

ska man kolla tillbaka både min och min sambos släkt så har alla ganska mörka drag.

• Soffis79

Jag har funderat på det där med. Min sambo är rödhårig och jag blond, vad är oddsen för ett mörkhårigt barn? Obefintliga *s* Men Edwin har brunt hår. Har dock funderat kring barns pigment. Alla barn har ju blå ögon när de föds och ögonfärgen fastställs inte förrän vid sex månader eller vad det är. Det kanske är samma sak med resten av pigmentet med, att färgerna kommer senare? Har inte sett många bebisar som varit blonda eller rödhåriga från början. En del är ju ljusare än andra självklart. Vad tror ni om min Einstein-teori?=)

• Edstrom

Båda mina föräldrar är riktigt mörka, men jag blev ljus, riktigt ljusblond när jag var liten. Idag är jag dock mycket mörkare än när jag var liten.

På kort från när jag och min syster var liten ser vi inte alls ut som syskon över huvudtaget. Hon var mörkhårig, mörka ögon och blek i hyn. Jag var ljushårig, blåa ögon och brun i hyn..

• Marie30

Min mormor är svarthårig och min morfar riktigt mörkhårig. De fick min mamma som hela sitt liv varit en äkta blondin.

• Annelitan

Både jag och min sambo är mörka med mörka ögon, men våran flicka verkar bli ljus i färgerna...jag var ljus när jag var liten och min sambo med, men hade mörka ögon och ögonfransar... mina blev mörkare och mörkare...

Tror hon fått sin farmors ögon...tråkigt nog eftersom dom är så ljusa...men hoppas det ändrar sig att hon får våra mörka drag.

Men hon är ju så söt ändå älsklingen våran...men lite snopet att hon verkar bli ljus i färgerna när vi är så mörka.

• Mamma och Mor

Intressant det där med vilken färg på håret/hyn barnet får jämfört med föräldrarna.
    Min far är mörk i hyn och har kolsvart hår och har ljusgröna ögon, min mor är nordiskt blond med ljusblå ögon. Min bror är lika mörk som min far och har också svart hår. Jag däremot är rätt mörk i hyn men har rödbrunt hår. Det finns en till i släkten med min hårfärg och det är min moster. Gemensam nämnare mellan mig och min bror är att vi båda har mörkt grönblå ögon - mycket mörkare än våra föräldrars ögon :)

• Katten Ceasar
    Har börjat upptäcka att Agnes har börjat få en aning mörkare ögonfransar och även mer markerade ögonbryn. Men det är ju långt kvar till "mörkt" men å andra sidan så är hon ju bara snart 7 veckor gammal så det finns mycket tid kvar för att det ska ändras.
Svar på tråden Mörka föräldrar-ljusa barn