Gnällig och grinig 4-åring förstör för familjen :( Bestraffning?
Hej,
Jag har tre flickor. 6, 4 och 2 år. Den äldsta flickan är glad och positiv åt det mesta i livet hon är inte särskilt svår att ha med att göra och lättkompismissad är det uppstår "problem". Den minsta är av samma typ, kanske något mer restrektiv mot iaf främmande människor, men bara någon av oss är med så går det bra. Hon är trots allt fortfarande rätt liten och har lärt sig att hänga med av bara farten :)
Problemet är mellanflickan. I grund och botten är det också en snäll flicka, men hon är så förbaskat misstänksam av sig och svår mot nya saker och nya människor. Hon är altså INTE blyg, utan bestämmer sig i regel för att allt som bryter från vardagen och allt nytt är inte bra och hon blir så svårkompromissad inför varje ny situation att jag blir galen. Gråt och skrik är en självklarhet när man ska till tandläkaren, BVC eller som häromdagen när vi skulle till badhuset. Vilken unge vill inte gå till äventyrsbadet?! Storasyrren ville gå på simskola, man inte hon, syrran ville gå på någon barndans, inte hon. Hon är så tråkig! Jag är så TRÖTT på att kompromissa, fjäska och muta henne ett dygn i förväg så fort det är någonstans man ska dit hon inte varit eller där hon ska träffa människor hon inte känner. Hon har alltid varit sådan, men särskilt de senaste två åren.
Förutom detta är det MYCKET gnäll, gråt och tårar hemma minst 10 gånger dagligen. En bra dag och en dålig dag ska vi inte ens prata om. Vid minsta motgång i lek med sina systrar eller vad som helst, så gråter och grinar hon. Jag orkar bara inte lyssna på det mer och har börjat stänga in henne på sitt rum oavsett om hon grinar av anledning eller inte. Jag bryr mig inte ens om att ta reda på om syrrorna har gjort något så att hon skulle gråta för det. Är så trött på det!!! OM syrrorna har gjort något kan hon komma och tala om det på ett annat sätt än att grina. Så hon åker in på rummet oavsett.
Att ta i beaktning är att hon är misstänksam och försiktig av naturen. Den första människa hon lät ta i henne förutom jag, pappan och min mamma var farbrorn när hon var två år. Ytterligare att ta i beaktning är att hon är av känslig natur. Hon har lättare att bli ledsen och stött än "folk" i övrigt. Detta är hennes natur, lite efter pappan och farmorn som dock inte är i närheten av henne. De är öppna sociala glada och älskar folk och hanterar kriser på ett bra och samlat sätt. Men jag är på allvarligt orolig för hur hon ska hantera motgångar och nya utmaningar i vuxenlivet. Hur ska hon skaffa jobb. Hur ska hon skaffa en partner? Hur ska hon hantera en ev. separation? Jag är livrädd för att hon blir självmordsbenägen (OK jag kanske tar i) om hon ska ha så svårt med motgångar och utmanigar i livet.
RÅD?! hur ska jag göra "folk" av henne. Hur ska jag få henne lite mer härdad? Jag är rädd att hon känner sig oälskad och övergiven när jag helt kompromisslöst följer henne in på rummet. Vad ska jag göra?
KRAM // Vesna