pris på vinterdäck
Vad kostar ett par vinterdäck? Fattar att det kan skilja sig mellan däck till däck men vad kan man få ett oar hyfsade vinterdäck för?
Är i slag att köpa en rätt ny bil där inte vinterdäck ingår.........
Vad kostar ett par vinterdäck? Fattar att det kan skilja sig mellan däck till däck men vad kan man få ett oar hyfsade vinterdäck för?
Är i slag att köpa en rätt ny bil där inte vinterdäck ingår.........
Det blir ju som sagt väldigt stor variation beroende på bilmodell/fälgstorlek/däckstyp/fälgtyp/tillverkarkrav, men en koll på www.alven-ingvarsson.se visar att det finns paket med fyra vinterdäck av lågprismärke på stålfälg (passande VW Lupo/Polo 94-01) för 3 380 kr.
Samma sida visar också att ett motsvarande paket till en större bil (typ Volvo/Saab) med en aluminiumfälg och med ett märkesdäck som Gislaved NordFrost kostar 8 100 kr.
Räkna med högre priser hos den lokala bilhandlaren.
Fick 6 vinterdäck, Gislaved , på aluminium fälgar med orginal kapslar för 500 när bi köpte bilen. Helt okej tyckte vi.
Jag köpte förra årets för 200/st när jag inte hade nå höga krav alls. Michellin.
Men nu så köper vi för 400/st. Det är vårt maxpris.
För nya skulle jag inte betala mer än 1000/st, därefter blir det rena rövarpriser.
Kolla på tex bildoktorn eller bilmagasinet, Plus eller råd&rön. Där kan man få lite "bästa köp"-tips.
Jag trodde att frågan gällde nya vinterdäck..
Tänk på att vinterdäck åldras snabbt.
Titta på däckens märkning.
För 5000 kr ska det naturligtvis vara fick vi 4 dubbdäck från Gislaved och tittar man runt på priserna så verkar det vara helt okej pris.
Frågan gällde däck och fälg, vi har varken eller just nu.
www.dackonline.se/dack.html
Brukar vara konkurrenskraftiga...
De har någon typ av erbjudande nu Däck och Fälg (högra övre hörnet)... Vad får du där?
Vi fick betala 7000 kr för våra vinterdäck med fälg. Det är onödigt dyrt eftersom vi köpte dom på Volvo. Men nu har vi bra vinterdäck i flera år framåt.
det var friktionsdäck (stavas det så?) och inte dubbdäck. Dubbdäck är dyrare, men inte till nån nytta i den delen av landet vi bor.