• luzorsus

pris på vinterdäck

Vad kostar ett par vinterdäck? Fattar att det kan skilja sig mellan däck till däck men vad kan man få ett oar hyfsade vinterdäck för?
    Är i slag att köpa en rätt ny bil där inte vinterdäck ingår.........

• Svar på tråden pris på vinterdäck
  • Venusmannen

Det blir ju som sagt väldigt stor variation beroende på bilmodell/fälgstorlek/däckstyp/fälgtyp/tillverkarkrav, men en koll på www.alven-ingvarsson.se visar att det finns paket med fyra vinterdäck av lågprismärke på stålfälg (passande VW Lupo/Polo 94-01) för 3 380 kr.

Samma sida visar också att ett motsvarande paket till en större bil (typ Volvo/Saab) med en aluminiumfälg och med ett märkesdäck som Gislaved NordFrost kostar 8 100 kr.

Räkna med högre priser hos den lokala bilhandlaren.

• luzorsus

Fick 6 vinterdäck, Gislaved , på aluminium fälgar med orginal kapslar för 500 när bi köpte bilen. Helt okej tyckte vi.

• mammacatta

Jag köpte förra årets för 200/st när jag inte hade nå höga krav alls. Michellin.
    Men nu så köper vi för 400/st. Det är vårt maxpris.
    För nya skulle jag inte betala mer än 1000/st, därefter blir det rena rövarpriser.
    Kolla på tex bildoktorn eller bilmagasinet, Plus eller råd&rön. Där kan man få lite "bästa köp"-tips.

• Venusmannen

Jag trodde att frågan gällde nya vinterdäck..

Tänk på att vinterdäck åldras snabbt.
    Titta på däckens märkning.

• luzorsus

För 5000 kr ska det naturligtvis vara fick vi 4 dubbdäck från Gislaved och tittar man runt på priserna så verkar det vara helt okej pris.

• Kakan83

Vi fick betala 7000 kr för våra vinterdäck med fälg. Det är onödigt dyrt eftersom vi köpte dom på Volvo. Men  nu har vi bra vinterdäck i flera år framåt.

• Kakan83

det var friktionsdäck (stavas det så?) och inte dubbdäck. Dubbdäck är dyrare, men inte till nån nytta i den delen av landet vi bor.

Svar på tråden pris på vinterdäck