• Bruden1

Rensade skafferiet idag!

Hejsan!

Har en frågan ang. bäst-före-datum!

Jag städade skafferiet idag och hittade lite av varje...följande varor hade "gått ut" bäst före för ca 1-2 år sedan:
    kokos
    havregryn
    mannagryn
    ströbröd
    bruna bönor...ja sånna okokta alltså
    maränger
    färdig torr kak-mix med tosca & pepparkaka

Kan jag använda något av detta iaf?
    Vad isf?
    Vad kan hända om jag använder det? osv...!?

Knasig frågan va! Oskyldig

Mamma till charmtrollet Evelina född 051013
  • Svar på tråden Rensade skafferiet idag!
  • Nyfiken gul

diverse bakmixer för kakor o bröd tappar jäsförmågan o blir bara cement - kasta!

Det som händer med torrvaror som gryner o mjöler är att det blir torrt o smaklöst... det smakar inte cocos utan mer skafferi, det smakar inte havregryn om gröten utan pappkartong och man kan få en bismak av "damm" ungefär...

Så jag råder dig till att kasta rubbet o köp nytt.

• Bruden1

nån mer?

• PeuraFamiljen

Håller med nyfiken gul.. Men du kan prova att görakakmixerna... Jag menar funkar det inte så funkar de inte!!

• Nyfiken gul

det som händer med torrvaror som gryn, mjöl, bönor, ärtor osv är att dom tappar sin jäsförmåga - man kan uppleva att gröten blir vattnig och "knastrig - grynen sväller inte som dom ska utan behåller sin torra form tex...

plus att jag som ovan skrev tidigare att dom tappar smaken...

• Nyfiken gul

kan tillägga att det inte på något sätt är farligt att äta såna här utgånga saker - men kan bli lite väl knastertorrt o cementliknande om man försöker baka på havregrynen eller gör gröt av det...

• maruttan

Rensade oxå skafferiet idag och hittade mannagrynsgröt som gick ut år 2000...den gick raka vägen i sopen kan jag säga!

pi.bilddagboken.se - världens sötaste pojke!
  • HelleGbg

men dessa varor är ju inte dyra,,,så varför enstänka tanken på att spara billig GAMMAL mat????????öhhhh-...........??

• maruttan
    HelleGbg skrev 2007-02-07 19:06:59 följande:
    men dessa varor är ju inte dyra,,,så varför enstänka tanken på att spara billig GAMMAL mat????????öhhhh-...........??
    Kanske för att det känns som slöseri att slänga mat?
    pi.bilddagboken.se - världens sötaste pojke!
  • Bruden1
    HelleGbg skrev 2007-02-07 19:06:59 följande:
    För mig är det dyrt iaf!! ...men kanske inte för alla då...
    Jag får ut 3500 kr/mån som ska räcka till ALLT!...det räcker typ till mat i max 2 veckor! Förvånad ...sen tillkommer ju räkningar, bensin, blöjor, hygien, annat "måste" mm mm!

Men jag slänger det då iaf...
  • Björnes Magasin

men att äta så gamla varor är inte värt några pengar i världen. Så även om Ni inte har råd att köpa allt det där nytt, så verkar det inte som om du kommer att behöva allt det där som var gammalt speciellt den närmsa tiden. eftersom det har stått så länge, menar jag. kasta och köp nytt efter behov......
    Köp havregryn bara. det är mättande och billigt som 17.

• majzzan

HI hi jag brukar passa på å rensa skafferiet när inte min sambo är hemma.... han är sån där att det där går säkert att använda..... medans jag slänger.....

Majzolla... mamma till 1 ängla barn + 5 jordbarn!!
  • Gul13

Ojojoj nu kände jag vad jag ska göra idag.
    Undrar vad jag hittar för roligt ...

• Trossens mamma

Jag städade nyl. skafferiet å kastade torrvaror jag med.  Makaroner och mjöl å gröt är inte alls dyrt ju ....tillochmed jag som just nu är arbetslös har råd med det. (även om jag iofs är sambo men ändå....)
    fast kokosflingorna kanske du kan ha på mockarutor? lite torrare kanske men knappast dödliga hihi

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
Svar på tråden Rensade skafferiet idag!