• Mamma och Mor

    Mekonium i fostervattnet - farligt?

    Har i dagarna lusläst min förlossningsjournal och blev lite fundersam över vissa punkter. Bland annat står det "mekoniumfärgad fostervatten" i en anteckning gjord nästan sju timmar innan min dotter var född. Trots några korta perioder av mycket låga fosterljud så är dottern född vaginalt efter en förlossning som tog ca 24 timmar.....
    Har fått lära mig att det inte är bra att mekonium hamnar i fostervattnet, men är det någon här som mer vet exakt vad det kan ge för konsekvenser?

  • Svar på tråden Mekonium i fostervattnet - farligt?
  • Mälaröbo

    Att få mekonium i fostervattnet är i sig INGEN fara. Däremot kollas barnet noggrannare då det kan må dåligt om det får för mycket i sig.

  • Andreas tjej

    Problemet som kan uppstå är om bebisen andas in fostervatten med mekonium vilket kan ge pneumoni.

  • Mamma och Mor

    Okej, det kanske förklarar varför jouren sprang in till förlossningsrummet hela tiden....
    Hur kan de veta om barnet fått för mycket sådant i sig - sämre hjärtljud eller vad?

  • sångbird

    Att det är mekonium i fostervattnet betyder ju att barnet "lämnat" sin första avföring vilket tyder på att barnet inte mått riktigt bra... Men det behöver som ovan skrivit inte betyda att detta ger men för barnet men att man vill ha extra koll på hjärtljud osv. Det är ovanligt att barnet andas in detta i magen men de kan göra det vid första andetaget, därför brukar dessa barn sugas rent vaginalt innan de tar första andetaget. Om ditt barn fått i sig mekonium är det något du vetat i så fall detta är nämligen Livsfarligt och barnen läggs oftas i respirator direkt efter födseln. Om ditt barn utvecklats normalt behöver du inte vara oroliga för några men efter detta.

  • leonida

    Jag har också undrat över detta med mekonium i fostervattnet. Med första barnet gick vattnet nästan två dygn innan hon föddes och det sipprade hela tiden, men var klart. Men i förlossningsjournalen från andra barnets födelse står det också om "mekoniumfärgat fostervatten", men hon mådde ju bra och så. Jag hade fått för mig att det inte var bra, utan att vattnet skulle vara klart. Men nu har jag lärt mig av "sångbird" att det bara är farligt om de andas in det.

  • Lilla Trule

    Jag har hört eller läst någonstans just det "sångbird" skriver, att "mekigt" fostervatten tyder på att barnet inte mår riktigt bra i magen... det KAN vara (behöver allstå inte vara!!) ett tecken på syrebrist, och därför har de extra koll på barnet under förlossningen om fostervattnet är mekigt.

  • shangri la

    mm här är en till som hade meckat vatten... theo sögs så fort han kom ut så att han inte svalde något, o så hade de lite extra uppsikt över honom under våra 2 dygn på BB. men allt var bra o idag är han en livlig liten krabat

    grattis till bebis!   

  • shangri la

    alltså, han sögs rent i munnen hehe.. konstig mening det blev. plus att de satte skallelektrod på huvudet för att ha koll på hjärtljuden (föddes ca 6 timmar efter att de spräckte forsterhinnorna)

  • yuzz

    Vissa barn kan få lungiflammation av meck vattnet. Men dem brukar vara mycket vaksamma så det är sällan det går så långt.

  • Mamma och Mor

    Syrebrist kan ju varit en orsak i mitt fall, då det visade sig att dottern hade navelsträngen rätt hårt lindad kring halsen. Skalpelektrod sattes rätt tidigt pga periodvis låga hjärtljud.....

Svar på tråden Mekonium i fostervattnet - farligt?