• Anonym

10 och 12 åring ensam hemma?

Nu behöver jag höra er åsikt eftersom mannen och jag har helt olika åsikt. Det gäller sommaren. Vi har två alternativ:

1. Både jag och maken jobbar heltid (pluggar i vanliga fall). Vi ordnar barnomsorg för vår 1,5-åring (är hemma i vanliga fall). Låter 10-åringen och 12-åringen vara ensamma hemma under tiden.

2. Ena av oss jobbar och den andra är hemma med barnen. Jag är gärna hemma med barnen medan maken gärna jobbar. MEN! Han vill att vi båda skall jobba.

Visst, vi behöver alla pengar vi kan få, men är det värt det? Jag tycker inte att kan kan lämna en 10-åring och en 12-åring hemma medan maken tycker jag är löjlig.

• Svar på tråden 10 och 12 åring ensam hemma?
  • tjej mamman

Jag tycker nog att du kan lämna dom ensamma om du vet att dom kan kontakta ngn i närområdet om ngt allvarligt skulle hända.

• Linda1976

Du menar under dagarna på sommarlovet? Om det inte är jättelånga dagar så tycker jag det är ok. Det vet jag att jag var i mellanstadiet, även om jag hade mormor i närheten som säkerhet.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • fruis

Det är klart att en 10-åring och en 12-åring kan vara ensamma hemma den tiden som skiljer mellan skolan och tiden ni kommer hem. Sedan om du absolut inte vill så får ni väl prata mer om det men rent åldersmässigt är det inga problem (om barnen inte har några andra problem typ handikapp eller något som försvårar)

• mHalmstadsmamma

Hur många timmar rör det sig om?

Har själv en 10 och en 12 åring här och de är själva lite ibland.

Vi finns alltid tillgängliga på mobiler visserligen. Nu är de ju inte själva många timmar (max 1timme)och bara vid sällsynta tillfällen.

• Linda1976

fruis: Det handlar om sommaren!

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • fiffiluran

jag tycker dom kan vara hemma själva om man bara ser till åldern, sen är det ju individuellt om barnen är redo för det eller ej. Se till att ha nån trygghet för dom, tex en granne eller nått som dom kan vända sig till om nått skulle hända. (nått skulle hända behöver inte vara så farligt, när jag var själv vid den åldern fick jag för mig att det var en tjuv eller ett spöke på övervåningen så jag hoppade ut genom köksfönstret och vågade inte gå in igen.)

• Anonym

Alltså detta handlar om sommaren då dom har sommarlov vilket betyder att dom skulle vara ensamma hemma ca 8 timmar 5 dagar i veckan.

• Majken
    TS:
    Jag är helt inne på din linje - tycker att 10 & 12-åringar inte är redo/mogna för att ta eget ansvar HELA dagar HELA veckor!

Det är stor skillnad på att vara hemma ensam några timmar nån gång ibland - men som förälder har man ju trots allt ett ansvar att veta vad ens ungar gör och det är inte så lätt om man själv är borta 40 tim/v!!

Nej, jag hade INTE lämnat dom ensamma i den utsträckningen!!
    Love my M-girls
  • Anonym

Här där jag bor finns det inte ens fritids till barn i den åldern så det anses att de då ska klara sig själva. inte roligt men man måste ju jobba.

Vi brukar pussla bäst det går. En vecka har min bror dem och fyra veckor har vi semester men resten av tiden får de lova att vara hemma själva. Det blir ju iof inte hela sommaren som du skriver att ni kanske måste lämna. Jag skriver bara - mobiltelefonen är en uppfinning för att stanna!

Måste du ta ett heltidsjobb då?

• Majken

Jag menar inte att de som måste lämna dom skulle var sämre föräldrar men när/om man har ett val, som jag tolkar att TS har, så tycker jag att det är toppen för ungarna att ha en förälder hemma...

Kan ni inte gå lite omlott för att minska på tiden i såfall?

Love my M-girls
Svar på tråden 10 och 12 åring ensam hemma?