• Vinbär2

Sagan om ringen

Min son som är 10 år har velat se Sagan om Ringen ganska länge men vi tycker att han kan vänta. Den är faktiskt ganska otäck. Det kan vara svårt att värja sig för alla mörka intryck som kommer. Idag ifrågasatte hn det här och tyckte att det var orättvist. Han grät...
    "Jag har ju sett Star Wars sen jag var sex år men inte den här" sa han.
    Är vi alldeles galna som inte låtit honom se den än? Jag vill bara höra om ni tycker att vi är helt fel ute.

• Svar på tråden Sagan om ringen
  • Tella

Jag tycker ni ska stå på er!
    Jag är 27 och tycker att den är läskig.

• kattfoten

Sagan om Ringen är ju mkt våldsam på sina ställen. Den lindrigaste av filmerna är dock den första. Fast jag skulle ha väntat (om inte risken finns att han kollar på den nån annan stans)

• Carisma95

Sagan om ringen är helt klart läskiga än Star Wars (tycker jag som är 27 år) Hi hi.

Be true to yourself and you will never fall...
  • Dino78

Beror ju på hur känslig han är, är han lättskrämd så är ju filmen faktiskt lite mörk. Låt honom se den tecknade varianten ist

DIF i själ och hjärta
  • Carisma95
    Dino78 skrev 2007-02-07 22:18:01 följande:
    Beror ju på hur känslig han är, är han lättskrämd så är ju filmen faktiskt lite mörk. Låt honom se den tecknade varianten ist DIF i själ och hjärta
    FINNS det en tecknad..?? *skrattar*
    Be true to yourself and you will never fall...
  • vilda12

har låtit min dotter se utvalda scener (hon är snart sju) absolut inte stridscenerna då.. men hon råkade se bilbo när han blir lite läskig i vattnadalscenen, (tänkte inte på att det var nåt läskigt i den scenen..) och hon blev vääldigt rädd.. så hon får vackert vänta ett antal år till innan det blir dags att se den!!

• Ärtis

Beror på om ditt barn kan skilja på verklighet och påhittat. Mina syskonbarn har tittat på alla tre, den yngsta är 6 år. Dom vet att det inte är på riktigt. Dom kan till o med skratta på en del ställen. Men alla barn är ju olika känsliga.

• Vinbär2

Jag tror faktiskt inte att han sett den hos nån annan för han tyckte att det var jobbigt att han inte visste handlingen när kompisar pratade om filmen.
    Men det är svårt att se honom så ledsen. Men som sagt jag har också sett den och jag tyckte faktiskt att den var otäck.

• Vinbär2

Han har också sett LITE utvalda delar så att han skulle känna igen figurerna. Han är ju en känslig kille men ändå säker på sig själv.

• Zaria

Jag är 25 och tycker de är läskiga på sina ställen.
    Filmerna har 11 års gräns (kikade)

Sedan beror det väl på hur lättskrämd han är, men ska han se dem tycker jag absolut att du/pappan skall vara med.

Kompisens 12 åring hade mardrömmar om orcher lääänge efter han sett filmen, dessutom hade han svårt atthinna läsa texten vilket innebar att han tyckte den blev ännu värre eftersom han inte förstod handlingen.

• teddy

Min son som just fyllda nio år har sett några av dem...
    Och han e ganska känslig annars. Men har inte vart nå problem med dem här filmerna... Men som sagt det e ju väldigt olika...
    Sen kanske det e lite onödigt att låta barnet gå på bio o se den... dåljud o grejjer e lite annat...Men hemma mitt på dagen ex så e det nog ingen fara...
    Men samtidigt har du sagt nej så ska man vara konsekvent oxå. men det e ett annat kapitel "ler.

• halstabletten

Jag såg den första filmen på bio och hade en mamma och pojke i ca 10-årsåldern framför mig. Hela filmen blev sönderpratad- en massa "Mamma, varför gör de så??" "Mamma, vad läskigt!" osv. Jag drar därför slutsatsen att de allra flesta 10-åringarna inte är redo att se dem filmen, särskilt då den är så invecklad. (Detta var dessutom i USA så 10-åringen i fråga var ju engelskspråkig)

Jag skulle vilja säga 12+ kan nog vara en lämplig riktlinje. Ett tips kan vara att ha honom att läsa böckerna innan, öyckas han beta av dem och greppa innehållet så är han nog betydligt bättre rustad för att se filmen också.

• Majsan70

Oj alla mina barn har sett den. Eftersom de alla vet att det inte är på riktigt och eftersom vi sitter med, så är det heller inget farligt i den.

Film blir vad man gör den till och avdramatiserar man det så blir det ju på det viset oxå.

• Prallis

Min son har sett dem och älskar dem. Det är en fantastisk historia. Synd att de är så våldsamma, historien är ju perfekt för barn kring tio. Vi pratar mycket om hur man gjort specialeffekter o så. Jag tror att det är lättare för barn att förstå skillnaden på film o verklighet då. Hans faster är skådis så skillnaden mellan teater o verklighet är ganska tydlig för honom. Han får dock inte se vad som helst o absolut inte ensam.

Det värsta man kan visa sina barn är nyheter tycker jag. De går inte att förklara med att det bara är skådisar o ketchup.

• Dino78
    Carisma95 skrev 2007-02-07 22:18:26 följande:
    Dino78 skrev 2007-02-07 22:18:01 följande: Beror ju på hur känslig han är, är han lättskrämd så är ju filmen faktiskt lite mörk. Låt honom se den tecknade varianten ist DIF i själ och hjärta FINNS det en tecknad..?? *skrattar* Be true to yourself and you will never fall...
    Ja, men den är inte särskilt bra, fast det var massa årsen jag såg den. Den har minst 20 år på nacken.
    Och om det fanns ironi i ditt inlägg så är jag för trött för att fatta det
    DIF i själ och hjärta
  • Jano

Mina stora barn har sett dem, de är 12 och 9 år. Den äldsta såg den när han var ..? Ja, när kom dom?

Barn skiljer lättare på saga och våld.

• MaijaO

Gränsfall. Du vet säkert bäst hur mycket han tål. Men absolut inte ensam. Och nej, du är inte helt galen.

• Tufselina

Hejsan!
    Man känner ju sina egna barn bäst och en del är känsliga och andra inte.
    Min 9-åring får inte se filmerna, mycket p.ga av att den rekommenderade åldersgränsen är 11 år men även p.ga att han inte hinner/orkar läsa den svenska texten. Visst kan jag sitta och översätta men då förlorar filmen en hel del och jag lär blir hes:) och ibland känns det som om filmer mm går allt längre ner i åldrarna, varför måste så mycket hinnas med när barnen är så små? Vad ska de titta på när de blir äldre? (jag vet att det kommer nya filmer) Det kan väl inte vara fel att barnen kan ha något att längta efter/se fram emot??? För att inte sonen ska bli utanför i skolan/fritiden för att "alla andra har sett den" har vi köpt en bok med bilder från filmen som även beskriver handlingen och hur filmen gjordes. Det har visat sig att sonen förstår och vet betydligt mer än de jämnåriga som sett filmen men som uppenbarligen inte förstått den.

• lillan76

min påg e 9 han har sett alla, han älskar dem.. och det har inte varit några problem. Förutom att han inte har fått se den scenen där de går över vattnet med döda människor i..

Svar på tråden Sagan om ringen