Ögonmigrän...
Hur har det börjat för er och hur har det hållit på under ett anfall?
Lika varje gång?
Huvudvärk efteråt eller ej ?
Eller nån annan info eller tips?
Hur har det börjat för er och hur har det hållit på under ett anfall?
Lika varje gång?
Huvudvärk efteråt eller ej ?
Eller nån annan info eller tips?
Har inte hört uttrycket, men blev nyfiken på namnet ?
Hur vet man om man har ögonmigrän ?
Jag har råkat ut för detta en gång!
Jag satt och läste en text och fick samma "störning" framför ögat som om man tittat in i en lampa. Hoppade in i duschen och "såg framför mig" hur ett blixtrande bakvänt E träder fram i övre högra synfältet. Även om jag blundade med höger öga fanns det kvar. Hade ju hört talats om att man kunde få synstörningar innan en migränattack, så jag beredde mig på en rejäl huvudvärk som turligt nog aldrig kom. Jag ringde husläkaren som berättade för mig om detta fenomen med ögonmigrän. Har aldrig haft det därefter, varesig ögon eller "riktig" migän. Minns att jag googlade lite om det då, och det finns visst migrän, ögonmigrän samt en variant som kallas bukmigrän.
Jag har fått reda på att jag har det....
Det är skitjobbigt.
Mitt är stressrelaterat (och just nu är jag inne i en väldigt jobbig period med strul med Fk).
Jag får det nu och då, senaste veckan har jag haft det 2 gånger.
Mina anfall med ögonfenomen vara mellan 10 och 30 minuter.
Efteråt får jag en vidrig huvudvärk (detta är dock ej migränhuvudvärk) som håller i några timmar...
Mina synfenomen är "taggiga maskar" i en massa olika färger som rör sig från ena sidan till andra, oftast från höger till vänster.
De känns ibland som "norrsken" som är i ögonen.
Det är så fruktansvärt obehagligt...
Jag vill också hör om det är någon mer som lider av detta....skulle vara skönt att kunna diskutera med någon som vet hur det är...
Hejsan..igen :)
Jag har ögonmigrän..de e rätt nytt för mig.
Allvarligt talat så .. jag trodde ja höll på å bli psykotisk eller nått .. Heh ..
De började sent på kvällen, jag fick som en hudfärgad "avdelare" på allt ja tittade på.
Allt blev delat..Sen kom det en "taggig silvertråd" som följde efter ... På höger sida helatiden.
Precis som om man fotats å tittat in i blixen .. ni förstår säkert.
Jag blev lite orolig då de hållt i sig ca 15 minuter.
JA tog en kaffe å gick ut men snön va så jobbig och ljus att ja var tvungen att gå in igen.
Ja sa till min sambo att de blev värre å värre hela tiden och att ja började bli rädd nu.
Nu var hela hö sidan ett svart färlt med blixtrande/flackande silvertrådar i...
Sen vara som en expoltion av färger, färgerna var som en ihop rörd smet av starka färger som rött, grönt, blått .. typ .. Som åkte fram å tillbaka emot mig...Ja blev så jäkla skit rädd.
Fick panik å sen bara avtog de snabbt å sen vare borta, lite huvudvärk kom smygande och jag blev så trött.
Jag sa till min sambo att ja va skit rädd å tänk om ja håller på å bli galen på nått märkligt psykiskt vis.
Aldrig har jag vart så rädd.
Hade jätte svårt att slappna av i huvet hela natten...Låg nerpå skön kudde men känndes som om huvet va spännt.
Dagen efter ringer jag VC å får en tid...Ja ser suddigt på HÖ öga å då ja läser med vit bakgrund så zickzackar raderna . *usch*
Dr trodde de va glaskroppsavlossning så ja fick åka till St Eriks ögonklinik.
Ögat e helt okej å dom gav mig (heter de diagnos) diagnosen ögonmigrän.
Synen vart inte helt återställd förrens sent på kvällen dagen efter anfallet.
De va lite om mitt första anfall...Va föressten jätte rädd hela dagen efter att de skulle komma tbx,,, men ta i trä ...
VAD GÖR NI NÄR DE KOMMER?
Avleder eller liknande?
Jag har en sorts migrän...
Det börjar med att jag får ett sorts tunnelseende och svårt att läsa. Håller i ca 10 minuter. Tittar jag på tv kanske jag ser 2 av 4 personer som är i rutan. Där efter domnar min hand bort och medan det släpper där domnar det i ansiktet. Får lite huvudvärk efteråt men blir oerhört trött. Jag har haft fem anfall men inget sedan 31/7 -06 nu tror jag blev lugnare när jag fått svar på magnetröntgen att inget lustigt fanns i hjärnan :)
Glömde ju det! Jag tar två ezee (Hur det nu stavas) vid anfall sen lägger jag mig en stund :) Brukar bli piggare snabbare då!
Jag har också ögonmigrän. Börjar med en punkt i synfältet där jag inte ser riktigt, text försvinner eller att man bara ser några av fingrarna på handen.
Sen breder det ut sig i synfältet och försvinner succesivt inom loppet av ca 20 min.
Sen kan jag bli tung i huvudet och väldigt trött.
Det är verkligen obehagligt.
Jag får det vid långvarig stress eller vid hormonförändring, som graviditet eller när jag slutade amma.
Ibland får jag även att halva tungan och en hand domnar, inte kul alls..
Jag har migrän med aura. Är det samma sak för er som ögonmigrän? Den sortens migrän börjat med att synfältet rubbas, i mitt fall blir det svart och jag ser ingenting längre. Därefter får jag mer och mer ont i huvudet, ända tills jag börjar kräkas. Jag har speciell migränmedicin, men har nu inte haft migrän på flera år, tack gode gud!
Ja det är samma, men här får man bara aura symtomen!
Jag har både ögonmigrän och vanlig!
Mercedes, där ser man, nu har jag lärt mig något nytt!
Har du haft båda sorter sen du drabbades av migrän? Och vilken av de två har du oftast? Hjälper samma tabletter i båda fallen?
Jag fick migrän med aura när jag var 12år, sen hade jag bara vanlig migrän ibland tills jag var 24år. Då fick jag ögonmigrän 1gång sen var det uppehåll tills jag fått dottern vid 27år.
Och nu igen under denna graviditet har det kommit tillbaka..
Det går alltså länge mellan gångerna.
Jag har oftast vanlig migrän kan man väl säga.
Får jag bara auran brukar jag inte få så jätteont i skallen, och mot auran hjälper ju inga tabletter.. man får liksom bara vänta ut skiten tills det försvinner!
Va menas igentligen med aura?
Aura är början på migrän, men det är inte alla som har migrän som har aura. Det är själva synrubbningarna och tunnelseendet som kallas aura.
Okej, jag har ju synbortfall och färger, inget tunnel .. fast de blev på slutet då allt kom "emot mig"..