• Nanushka

Hjälp, har precis blivit med nanny!

Vi bor utomlands och har precis skaffat en nanny till vår son som är 10 månader. Tanken är att jag ska börja jobba i april men jag ville "börja i tid" med nannyn så att vi och hon och sonen ska lära känna varandra. Men jag vet inte riktigt vad som är okej att be henne att göra? Just nu är vi hemma båda två och jag servar både henne och sonen . Hon vill gå ut med honom i parken - ensam - men det har jag inte vågat låta henne göra än, hon har bara arbetat en vecka än.

Tänkte fråga här om det är det ngn fler som har en nanny? Hur fungerar det för er? Vad har ni för erfarenheter? Vad låter ni dem göra/inte göra?

• Svar på tråden Hjälp, har precis blivit med nanny!
  • skoggie

var bor du någonstans? Om hon är en aupair, ska hon ju egentligen bara hjälpa till med barnet. Det innebär att passa barnet (obs, viktigt med reglerade arbetstider!- så att barnflickan inte behöver känna att hon är on call 24/7) och ev. laga lättare måltider. Är det mer "mother's help", kan man begära lite mer som viss städning, strykning o.s.v. Då ska lönen vara högre också givetvis. När jag själv var aupair, fick jag väl egentligen jobba som mother's help fast underbetald. Jag tycker det är ok att be barnflickan att hjälpa till med det mesta som har med barnets skötsel att göra och i början kan ni ju göra det tillsammans, så att barnet kan få vänja sig i lugn och ro. Det viktigaste är som sagt att barnflickan har vissa tider då hon jobbar och så jobbar hon verkligen inte. Jag upplevde ofta som att jag jobbade dygnet runt. värd familjen ville att jag skulle ta det lugnt när det inte fanns något att göra, men hur ofta är det så i en familj. Det är svårt att känna att man är ledig när man bor hos sin arbetsgivare. Om man har fasta arbetstider, försvinner det problemet.

• skoggie

nu menar jag lättare matlagning åt barnet givetvis...=)

• skoggie

"och så när hon inte jobbar, så jobbar hon verkligen inte" menar jag... du får ursäkta mig, har inte fått mycket sömn den senaste tiden...;)

• fabler

Oj verkar som skoggie inte haft en bra familj! Själv va ja barnflicka i norge...! Jag var med mamman första veckan, sedan började vi smått att testa att jag va själv med Jakob (sonen på 1år) första gången va de bara en timme men då hemma där han är lite trygg. Gången efter blev de två timmar... så gjorde vi så den andra veckan. Sen började hon jobba (därför tycker jag du är smart som har en lång introduktion) och de va inge kul... han grät JÄTTE mycket i en månad men sen va vi "bästisar"! Så jag tycker inte att du ska släppa din aupair den första gången till parken. Låt henne va hemma medans du t.ex. åker och handlar eller nått sånt, men korta stunder åt gången i början. Sen de där med att hon bara ska va till hands för barnet... jag strök skjortor, städade och tvättade fönster... medans han sov! Lagade aldrig mat för när mamma kom hem klockan halv fyra- fyra så slutade jag och då va jag ledig. Fick gå ner till mig (hade nedervåningen/källaren för mig själv och när maten var klar så ropade hon. Sen satt jag barnvakt ibland men då fick jag extra betalt.

• Nillax

Hejsan, nu vet jag inte riktigt var du bor sa det kanske skiljer lite. Jag jobbade som mothers-help i London i 2 ar. Barnen var 1.5, 7 och 10 nar jag borjade. Jag spenderade 6 veckor med familjen pa "semester" i Frankrike dar jag larde kanna barnen ganska val. Nar vi val kom till London var de ok med att vara sjalv med mig. Jag jobbade Man- Fre 8.45-18.00. Sag till att de stora barnen kom till skolan sen lekte och skotte minstingen med allt, lekplats, playgroups, doktors besok, mat etc. Jag hade aven hand om all tvatt och strykning samt att plocka iordning barnens rum, frukost disken och mat lagning till de storre barnen.
    Trivdes superbra och fick bra betalt sa tyckte det var ok att jobba mycket. De var jattebra och sag till sa att jag var ledig nar jag var ledig och det betyder mycket.
    Har ocksa jobbat som live-out nanny dar jag hade hand om en 10 manaders baby och hade hand om allt som hade med babyn att gora men ingen stadning.

Prata med henne och kom fram till vad ni bada kanner ar ok att hon gor. Det ar ju saklart viktigast att du kanner dig trygg nar din son ar med henne. Saker som hennes erfarenhet, alder, om hon kanner till omradet ni bor i spelar ocksa in.
    Lycka till

• Nanushka

Låter som om ni har fått arbeta massor! Hann ni verkligen med allt? Vi bor i Kiev och vi har sagt att vi inte förväntar oss att hon tar hand om något annat än vår son. Hon bor inte med oss och ska bara vara vår nanny och ingen städerska. Hon får jämförelsevis en mycket bra lön, så det känner jag inte att vi har dåligt samvete för, plus betald semester och en extra månadslön varje år = pensionssparande. Men ni menar att ni hann göra en del andra sysslor medan barnet sover? Hm, så småningom kan hon kanske få ta hand om sonens saker, stryka hans kläder osv. Det borde vara okej då?

Just nu är det bara så svårt att lämna honom eftersom jag är så van att det bara är vi två på dagarna. Och det roliga är ju egentligen att leka med sonen, inte att städa, tvätta och laga mat... Men, det är ju inte så långt kvar tills man börjar jobba, då ska man väl klaga över det också...

• milimina

jag har också jobbat som aupair och jag hade hand om en liten flicka från det att hon var ca 6 månader. vi började också lite långsamt med att jag gjorde vissa saker, lekte, bytte blöja, vyssjade till sömns och gick korta promenader. mamman var under den tiden hemma men undan för undan utökade vi min "ensam"-tid med barnet och det fungerade jättebra.

har hon erfarenhet från tidigare nanny-jobb eller barn så är det säkert inga problem att låta dem gå ut tillsammans. mer än att det känns i hjärtat, såklart.

• Nillax

Kiev, vad spannande. Ar din man fran Ukraina (bara lite nyfiken :)
    Om er son sover mer an en gang om dagen sa kan du ju efter ett tag be henne att kanske stryka eller nagot nar han sover pa morgon/eftermiddag medan hon tex kan ta det lite lugnt mitt pa dagen. Speciellt om det ar en jobbig dag med mycket grat etc sa kan man behova en paus. Jag brukade gora sa nar jag var live-out nanny och det funkade super bra. Sen kan hon ju tex tvatta sonens klader etc under dagen, man kan ju hanga upp tvatt etc nar han ar med.
    Ni kommer sakert fram till en losning!

• fabler

Jakob som jag va barnflicka åt älskade att va med och tvätta o lägga in tvätten i maskinen, men man fick kolla ifall de åkte med en leksak!

• Datanissan

Hej,
    Har nanny deltid och delar aeven med en vaen ibland. I kapp med att du laer kaenna henne saa kommer det saekert att bli laettere att ge henne mer ansvar. Kaende genast feortroende foer vaar nanny som jobbar aat en vaeninna som rekommenderade henne efter 3 aars jobb foer deras familj. Det aer laettare om de kommer rekommenderade fraan vaenner. Naer det gaeller vaar nanny saa tycker jag att hoin verkar vara duktigare paa att sysselsaetta min son aen vad jag sjaelv aer. Dessutom verkar han sova baettre naer han aer med henne eftersom han just nu aer jaettemamig och supoerknaellug naer han aer med mig. Men henne aer han annorlunda paa ngt saett och det kaenns jaettebra att laemna honom hos henne naer jag jobbar (2 dagar i veckan).

Bor i Kanada foerresten... lycka till!

Barn gör som du gör, inte som du säger.
Svar på tråden Hjälp, har precis blivit med nanny!