Rödvinssås
Hej på er!
Jag undrar om man kan äta såser med vin i, som rödvinssås t.ex? Visst är det så att alkoholen kokas bort?
Kram på er!
Hej på er!
Jag undrar om man kan äta såser med vin i, som rödvinssås t.ex? Visst är det så att alkoholen kokas bort?
Kram på er!
Ja visst kan du äta rödvinssås, all alkohol är bort kokad.....
Alkoholen avdunstar vid upphettning, så rödvinssås är helt OK!
Fast hur länge ska det upphettas? Jag har också hört att det är så, men får mina funderingar när jag tänker på glögg. (Tex rödvinsglögg) Det kan ju stå och ånga ett tag och alkoholen är ju kvar! Så frågan är hur länge det ska ryka?!
det är inte farligt att äta rödvinssås eller annan sås med alkohol i då mängen är så lite. Brukar du känna dig berusad av såsen? troligen inte. Dessutom så lite alkohol har ingen som helst påverkan på forstrets utveckling vad man kunnat studera. tänk tex vissa kulturer där ett glas vin ingår till maten VARJE dag. Det skulle ju göra att hela nationer hade skador...
Förlåt, men jag menade inte att man inte kan äta rödvinssås. Tänkte bara ge min fundering på huruvida alkoholen kokas bort eller inte. Alla är ju olika, en del vill undvika alkohol till varje pris.
Betackar mig dessutom från din andra mening. Kanske var det roligt, jag vet inte.
nä jag var inte särskilt rolig utan det var bara en tanke. Ibland kanske man är mer rädd för bilden på en varg än själva vargen... så tänkte jag. Kanske en fråga för Tina ang bortkokningen eller inte
men om man vill undvika alkohol till varje pris så får man skippa både glass (som brukar innehålla lite punch även om det inte står)
och rödvinssåsen som kan innehålla svaga spår av alkohol. för rödvinssås som är rätt tillagad ska väll bara värmas på när vinet är tilllagt eller??? Burgundiskgryta där vill jag minnas att vinet åker i ganska tidigt i tillagningen och då har jag väldigt svårt att tro att nåon alkohol skulle kunna finnas kvar
Jo; själv skulle jag inte ha några större problem m att äta t ex rödvinssås, men jag kan ju bara svara för mig själv... Hoppas att trådstarten har fått någorlunda koll på detta?!
Ja, då var det som jag trodde... har ätit rödvinssås många gånger under graviditeten, det var bara en tanke som slog mig. Bättre att fråga en gång för mycket!