• Tini

Hur länge ska en kycklingfilé kokas till valp?

Min lilla 12 veckors valp hade kraftig diarré och kräkningar igår. Antagligen efter hon svalt sugdelen på en napp. Hon är mycket bättre idag.

Efter kontakt med Blå Stjärna ska jag nu ge henne kokt ris och kokt kycklig.

Men jag har aldrig kokat kycklingfilé förr.  Hur läge ska den kokas? Ngn som vet?

****Stolt mamma till William 050210****
  • Svar på tråden Hur länge ska en kycklingfilé kokas till valp?
  • Rottis77

Den ska inte vara röd inuti, så du får kolle lite då och då, eller skär det i bitar och koka så tar det inte så lång tid. Har vovve slutat att kräka??

• Tini

Ja, hon har slutat och kräka. Hon är lite piggare, fast ändå slö...

Jag tror nu att filén är klar (jag är så novis). jag skulle ge henne 1msk varje timme.
    Hon har inte fått ngn mat idag men verkar jättehungrig.
    Går de och att snabb avkyla (?) maten på ngt sett?

• Rottis77

sätt ner kastrullen i kallt vatten, ge inte vovve för mycket bara, utan lite och ofta är bra.

• Rottis77

Har hon fått ut nappen?? Va ine och kolla på din sida, hon är ju himla söt, va lite inne på den rasen, men det blev en Bullmastiff........

• Tini

Kanon! Tack så mycket. Vill ju inte göra det värre för stackarn.

Japp, nappen kom ut igår. Grävde som en tok i hennes kräk.

Oj! En Bullmastiff! Lite storleks skillnad...
    Tycker det är en helt fantastisk ras. Liten o kompakt.
    Fast nu gilllar jag nog inte valpar längre. Blir så sjukt orolig att något ska hända. De får ju i sig allt möjligt!

• Rottis77

Skönt att den kom ut, då ska det nog fixa sig.

Ja, det är lite skillnad på storleken, han är nu 1 år och väger 64 kg.............

• Tini

Oj 64kilo!! Jösses! Stora och vackra!Skrattande

• Woppsiedaisy

Jag har haft mycket problem med min valp just på denna fronten. Hans veterinär rekomenderar dock kokt ris (i lite för mycket vatten så det blir som en gröt) blandat med kokt vit fisk och sen filmjölk.

• Tini
    Woppsiedaisy skrev 2007-02-08 11:01:22 följande:
    Jag har haft mycket problem med min valp just på denna fronten. Hans veterinär rekomenderar dock kokt ris (i lite för mycket vatten så det blir som en gröt) blandat med kokt vit fisk och sen filmjölk.
    Aha, är det återkommande problem för din valp? vet du vad det beror på?

Veterinären här sa också kokt fisk eller kyckling med ris.  Men kyckling var det jag hade hemma.

Hur många dagar brukar du ge din valp den milda maten? Innan du börjar ge det vanliga valpfodret igen?
  • Woppsiedaisy

ja han har haft det nu 3 ggr, är för att han har känslig mage helt enkelt. Veterinären säger att det brukar gå över med åldern.

veterinären säger att hunden ska få den "kosten" 5 ggr/dag i tre dagar och sedan ger jag det 3 ggr/dag och torrfoder 2 ggr/dag detta gör jag i ca 2 dagar sedan ger jag torrfoder 2ggr/dag och det andra 1ggr/dag och sedan efter två dagar e han tillbaka på torrfoder igen 3 ggr/dag.

• mini97

Hur går det med den lilla valpen. hoppas den blir bättre.

• Tini
    Woppsiedaisy skrev 2007-02-09 10:49:26 följande:
    ja han har haft det nu 3 ggr, är för att han har känslig mage helt enkelt. Veterinären säger att det brukar gå över med åldern.veterinären säger att hunden ska få den "kosten" 5 ggr/dag i tre dagar och sedan ger jag det 3 ggr/dag och torrfoder 2 ggr/dag detta gör jag i ca 2 dagar sedan ger jag torrfoder 2ggr/dag och det andra 1ggr/dag och sedan efter två dagar e han tillbaka på torrfoder igen 3 ggr/dag.
    Oki tack för svaret!! Är inne på Ninjas andra dag med det nya milda fodret. Hon är redan bättre. Men ska testa och göra så som din vet har sagt.
  • Tini
    mini97 skrev 2007-02-09 11:31:16 följande:
    Hur går det med den lilla valpen. hoppas den blir bättre.
    Jodå , det är mycket bättre! Hon har börjat jaga katterna igen, så nu känner jag igen henne!!
    Man blir så orolig när det gäller ens söta djur.
Svar på tråden Hur länge ska en kycklingfilé kokas till valp?