Anonym
Åh, vad skönt att det finns någon som jag! eller, ja det lät ju kanske fel, men du förstår vad jag menar hoppas jag.
Nej, den läkaren verkar pucko rent ut sagt. Det finns MASSOR man kan göra.
Visst, det går inte att bota den, det kommer aldrig att försvinna. Och man måste äta tabletter resten av livet om man vill minska smärtan.
Det jag mest rekommenderar är Naproxen. Det ska ni KRÄVA att få utskrivet år honom. Det är anti inflammatoriskt och smärtdämpande. En tablett (500mg) varje kväll gör att man vaknar utan smärta och stelhet. Massage hjälper oerhört om du orkar det (med mjuka händer). Streching förvärrar nästan. Styrketräning gör underverk eftersom musklerna runt inflammationen stärks och man kompenserar upp det slitna/stela. Träning i allmänhet (jogging osv är att avstå pga ledförslitningar), tex spinnig, simning, eller främst ridning, är jättebra.
Av denna sjukdom blir man trött. Man blir onormalt trött. Fruktansvärt trött. Man blir "surig" för man har ont hela tiden. Lättare att bli sjuk (iallafall jag). Vid värre inflamamtion (som jag har) så kan fingrar fastna i stängt läga för inflammationen gör att leden inte kan komma igenom ledgången. då måste man operera. detta gör att inflammationen försvinner för gott på den leden. Men operation är inte det första man gör. man KAN inte operera överallt eller hela kroppen. Vid problem mittemellan "för mycket för tablett" men "för lite för operation" kan man få kortisonsprutor i de leder man har besvär. Dom brukar hjälpa i 2-3 månader. Om man opereras passar dom ibland på att spruta in ordentliga doser, när jag fick så hjälpte dom i flera år.
Problemet är att psoriasis går i skov. Det som utlöser skoven kan vara tex att man blir sjuk, man är lite deppig, årstidernas växling osv.
Oj vad långt det blev... Men jag hoppas detta hjälpt er lite i uppgivenheten. Det är en tuff sjukdom.
Vi hörs?