• Unic

1 åring med salmonella

Min lilla dotter är bärare av salmonellavirus och har varit det sen augusti -06.
    Hur reagerar du som förälder om ditt barn skulle komma i kontakt med min lilla tjej? Vad vet du om salmonella? Hur det smittar och så vidare? Tycker ni att vi ska isolera oss och inte träffa andra barn???????????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-09 12:22:17:
    Har fått många reaktioner utifrån samhället ang att dagiset inte vill ta emot min dotter. Alla är förvånade!! Har varit i kontakt med överläkare på sjukhuset och smittskyddssköterska och även dessa har svårt att förstå varför hon inte skulle kunna få börja.

Har återigen varit ute på nätet och läst om sjukdomen och dess risker, det står att smitta "i andra hand" är ovanligt.

Ska bli intressant att höra vad dagiset och kommunen kommit fram till i nästa vecka. (Efter att ha blivit nerringda av läkare och smittskydd)
  • Svar på tråden 1 åring med salmonella
  • Morbid Mistress

Så länge ditt barn inte kladdar bajs på mitt så skulle jag inte bry mig

Salmonella smittar via avföring samt om det kommer bakterier i maten så det smittar inte så lätt som många tror. Däremot är det viktigt för er som byter blöja att hålla en mycket god handhygien just för att inte sprida det till mat (fast det vet du nog redan )

Jag tycker definitivt inte ni ska isolera er så länge inte dotternär direkt sjuk och då för att hon behöver lugnt.

(Har själv haft det)

• m a m m a

ts

hur fick din dotter salmonella?

• marlene23

vår dotter fick salmonella vid tre månaders ålder hon helammades och vi har mycket god hygien hemma.. så hon blev smittad av någon som inte tvättat händerna och tagit på henne efteråt.. ingen av oss andra i familjen, samt inga av våra vänner hade salmonella bara vår dotter.. så det smittar visst på andra sätt än genom mat och bajs!

• marlene23

dessutom kan småbarn vara bärare av viruset LÄNGE vi pratar månader, år!

• Morbid Mistress

marlene

När det gäller små barn så behövs det lägre doser med bakterier så det kan ha varit ngn som inte tvättat sig ordentligt efter toabesök. Det är inte heller ovanligt att vissa inte får några symptom av salmonella men ändå är bärare. Det kan även behövas flera tester innan man ser om det är salmonella eller inte och därför friskförklaras man inte förrän man har haft tre bra tester efter varandra.

• marlene23

mm vår dotter är fortfarande bärare .. nu är hon åtta månader.. allt det du skrivit vet jag redan .. jag kanske glömde skriva att min dotter åkte in på akuten efter en vaccination vid tre månader och blev inlagd 4 dagar med salmonella konstaterat.. det ÄR någon som inte tvättat händerna ordentligt efter ett toabesök.. om det är ett barn eller en vuxen sa jag aldrig, så TS ettåriga dotter kan smitta andra barn, precis som vår dotter blev smittad av någon annan!

• Morbid Mistress

Fast då är det ju fortfarande avföring som är smittokällan.

• m a m m a

hur vet man om barnet har salmonella?
    hur mår barnet?

• marlene23

jaa men du behöver inte se avföringen! ett-åringar kan dra sig i blöjan och få avföringspartiklar som smittar med salmonella på händerna och smitta andra små barn!

• Anne M
    m a m m a skrev 2007-02-08 13:18:34 följande:
    hur vet man om barnet har salmonella?hur mår barnet?
    Salmonella
    Ständigt missuppfattad, men lika glad ändå
Svar på tråden 1 åring med salmonella