• Anonym (ägget)

kort tid mellan ÄL och mens

Jag har läst på clearblues hemsida att om perioden mellan ägglossning och mens är kort, kortare än 10 dagar, kan det innebära att man har svårt att bli gravid. Är det någon som vet vad det beror på?

Jag har ÄL väldigt nära mens ibland bara 10 dagar innan. jag kan inte riktigt förstår hur det skulle påverka chanserna till berfukting?!

• Svar på tråden kort tid mellan ÄL och mens
  • Anonym (ägget)

Någon som har koll???

• Anonym (samma här)

Hej hej!

Jag har oftast bara 7-10 dagar mellan första mensdag och ägglossningssymptom... Är nu gravid! (23-26 dagars menscykel)

Fick först ett missfall, men sen gick det bra :)

• Ofir1

Så här har jag för mej att det ligger till:
    Har man en Lutealfas (tiden mellan äl och mens) på mindre än 10 dagar så kan det beror på en underfunktion i gulkroppen.
    Gulkroppen utsöndrar nämligen hormonet progestron och progestronet ser till att slemhinnan (mensen) inte stöts ut i förtid.
    Fungerar inte detta riktigt så kan slemmhinnan stötas ut för tidigt och detta kan göra att det är svårare för ett ägg att fästa.
    Det tar ju ungefär 6-10 dagar efter äl för ett befruktat ägg att fästa i livmodern.
    En kort LF är en LF som är under 10 dagar och då rekomenderas man att kontakta gyn. Man kan då få vagitorier med progestron under LF, för att hålla kvar slemhinnan och öka chansen för att ett ägg ska hinna fästa.

• Anonym (ägget)

Hej o tack för svaren!!!

(Samma här) är det inte så att du har äl tidigt efter mensens första dag? jag har snarare sent innan näst mens. Grattis till graviditeten!!!

Ofir1. tack för lektionen! jag kollar med stickor och är nu inne på dag 19 efter sm första dag. förra perioden gav de utslag på dag 17 men nu ingenting... kan väl hoppa över en period också ibland? har normalt 29 dagars period så jag är regelbunden så. hoppas det visar ngt i morgon eller så.

• Ofir1

Ja, äl kan ibland utebli och det är normalt. Jag tror att man brukar räkna med att kvinnor har 1-2 äl fria månader/år.
    Men det kan också variera när i cykeln man får äl. Dock är LF (nästan) alltid densamma, medans dagarna inann äl varierar.
    Så om du får en senare äl denna cykel så borde du också få mens senare.
    Äl test (det är väl det du menar?) är ju inte heller helt tillförlitliga. Om man har otur så kan man missa LH stegringen och då visar de ju inget. Men det är nog vanligare att det är tvärtom; alltså att man får pos på ältest men inte får en äl.
    Hoppas du får pos på äl testet snart!

• Ofir1

samma här - Antalet dagar mellan mens -> äl har ingen betydelse för chansen att bli gravid (tror jag). De kan dessutom variera en del, mkt mer än dagarna i LF (perioden äl -> mens).

• Anonym (ägget)

Tack igen för dina svar!!! Till saken hör att jag förlorade min bebis ganska sent i grav. förra året. kanske är jag inte helt återställd. varken fysikt eller psykiskt, det mentala kan ju också spela en stor roll... bäst att inte jaga upp sig

• Ofir1

Det var så lite så.
    Baklagar verkligen er förlust.
    Att du kanske inte är helt återställd kan säkert ha betydelse.
    Har du inte mindre än 10 dagars LF så tror jag inte att du behöver oroa dej. Du har ju dessutom blivit gravid tidigare.
    Sen, om du skulle ha en för kort LF, så tror jag att det är väldigt lätt att åtgärda.
    Kram

• Anonym (ägget)

Tack igen för dina svar! Nu har det blivit utslag på Äl testet! igår visade det äntligen stegring. det beyder att det blir ca 9 dagar till beräknad mens..... men det 'är ju nästan 10!

har lovat mig själv att inte hetsa upp mig för det just nu.

men håll gärna tummarna för mig

• Ofir1

Vad roligt med pluss på äl testet
    Jag ska hålla min tummar jätte hårt.
    Oroa dej inte du. Mensen kanske t.o.m. kommer nån dag senare och färgade flytningar (som kan börja inann mens) räknas ju inte. Annars så tror jag inte 9 dagar är någon fara heller. Det är väl mer om den är jätte kort och man inte lyckas bli gravid på länge.
    Men vad är det jag skriver??? Självklart ska det ju inte bli någon mens alls
    Lycka till!

Svar på tråden kort tid mellan ÄL och mens