• Lovisa L

Betongkruka... ?

Är det någon som vet hur man gjuter sina egna krukor? Vad är det för material man använder och vart får man tag på det? Det ser i alla fall ut som något betongaktigt när man ser bilder...

Är det svårt att göra? Jag skulle så gärna vilja prova göra egna, så att de passar vår balkong perfekt. Är det dyrt?

• Svar på tråden Betongkruka... ?
  • Miss Upsey Daisey

det är nog betongkrukor du sett. De kan man gjuta själv.

Bara att köpa betong blandning på vilket varuhus /byggvaruhus som helst och bygga en form och sätta igång!

• Lovisa L
    Miss Upsey Daisey skrev 2007-02-08 14:08:18 följande:
    det är nog betongkrukor du sett. De kan man gjuta själv.Bara att köpa betong blandning på vilket varuhus /byggvaruhus som helst och bygga en form och sätta igång!
    Tack för ditt svar! Vet du vad det kostar med betong? Och vad använder man till formen: plast, kartong eller det kanske fungerar med vad som helst?

Hur lång tid tar det innan det torkar?
  • LenaMaria

I tisdags gjöt de betongkrukor på bygglov. finns säkert beskrivning på deras hemsida.

• Clio

kolla även tv4 hemsida . på äntligen hemma har de gjort det ett flertal gånger. Annars kan du säkert googla fram det på nätet, eller låna böcker på biblioteket.

• mim mim

betong är billigt, På mitt jobb säljer vi 20 kg säckar grov eller fin betong för 31,95, bara blanda med vatten

• Mamsing

Om du är intresserad av betong så kan jag rekommendera dig att köpa Malena Skotes bok om betongjutning. Går att beställa på bokus.com.

Bäst ät att använda finbetong till dina krukor. Det svåra i gjutningen är att hitta formen.

Lycka till!

• Lovisa L

Åh tack så mycket för alla svar! Ska gå in på tv4s hemsida + kika på bokus efter Malena Skotes bok!

• Lovisa L

Nu har jag varit inne på tv4s hemsida och letat efter när de gjorde betonggjutning, men hittar inget! Vet atrt jag var in en del på deras hemsida för något år sedn och då var det hur lätt som helst att hitta ett klipp från ett tv-program de hade sänt. Någon som vet?

• Lovisa L

En fråga till Generad: Går det att använda kartong som gjutningsmaterial?

• Mamsing

Kartong buktar gärna och suger åt sig vattnet i betongen och kanske inte ger så väldans bra resultat. Det funkar bra däremot om man gjuter i hypertufa (betong med torv i). Kolla på vi i villa. Sök på betong. Dom har lite tips....

• Lovisa L

Tack så mycke, ska kika med det samma!!

Mamsing skrev 2007-02-09 10:16:58 följande:
    Kartong buktar gärna och suger åt sig vattnet i betongen och kanske inte ger så väldans bra resultat. Det funkar bra däremot om man gjuter i hypertufa (betong med torv i). Kolla på vi i villa. Sök på betong. Dom har lite tips....
Svar på tråden Betongkruka... ?