• Puma81

Hjälp- är hjärtslagen för låga?

Hej!

Jag är i vecka 25 och jag läste nyss att barnets hjärtslag i genomsnitt är 170 slag/minut kring vecka 25. Men min bebis hjärtslag låg bara på 124 när jag var hos BM i veckan.

Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Hjälp- är hjärtslagen för låga?
  • Löööv

Min hade samma . Tror inte du behöver vara orolig. Kanske en pojke?

• sheeba

Bebisen kanske sov? Men om det skulle vara någon fara så skulle bm reagerat på det.

~~~~Gör som grodan, lev på hoppet~~~~
  • Triss i Damer

nej det tror jag inte. 170 låter väldigt högt däremot.
    min bm sa att så länge det är över 100 så är det ingen fara.

• sheeba

Såg inte först att dte stod 170 ja det låter väldigt högt. Som högst har mina pågar legat runt 150.
    Inne på förlossningen med första barnet så vart det nere på 130 då sa bm att han sov.

~~~~Gör som grodan, lev på hoppet~~~~
  • Triss i Damer

min lilla tjej i magen har haft 158 som högst.

• Löööv

Ärligt så tror jag att bm hade reagerat starkt om något varit fel.

• Puma81

Tack tack! Blev lite lugnare nu.

Jo BM borde ju ha reagerat om något var galet. Hon trodde att bebisen sov, så man kanske inte behöver oroa sig då.

Kram!

• Mandelblomman

Min barnmorska har sagt att mellan 120-160 är normalt. 170 låter på tok för högt.

• AmiliaK

Ja, jag tycker också 170 låter högt. Normalt ligger det ju runt 140. Man allt emellan 120-160 är bara friskhetstecken. Vår bebis har svajat mellan 136-148.

• Puma81

Ja, visst låter det högt, men så här stod det på growingpeople.se:

I vecka 26-27 slår fostrets hjärta i medeltal omkring 170 slag per minut.
    I vecka 38-40 slår fostrets hjärta i medeltal omkring 130 slag per minut, vilket således beror på olika tidpunkter för utvecklingen av olika nervsystem. Skillnaden mellan olika foster är stor.

• AmiliaK

Oj, vår bebis har aldrig varken haft så höga eller låga hjärtljud. Jag är i vecka 35 nu

• Melisabeth

170??
    Vår har aldrig haft över 145.... bara under...

v 28 - Ella är väntad 4 maj =)
  • KisseNova

oj, 170 var rätt högt tycker jag. Dominic låg som mest på 154 och som minst 126.

• knoddis1

Mellan 160 och 120 är helt normalr sen beror det på om den är aktiv eller inte om det är närmare 160 eller om den är lugn närmare 120. Det är bara skrock att det hat med könet att göra. Våran som ligger mellen 155 och 142.

Världens lyckligaste blivande pappa
  • nasselina

Jag vet också att det bara är skrock det där me hjärtljuden, men... jag måste säga att nu när jag vet att vi väntar en pojke så stämmer ju det i hjärtljud jämfört med vår första som är en dotter. Hon låg runt 146-158 och vår grabb i magen ligger runt 136-148... fast det är ju bara skrock.

• Tjohalia

170 lät högt, enligt min bm så blir den ungefär 140 9 av 10 gånger när hon lyssnar på alla sina mammor...

* Mamma till JOLINE * BF 22/2 det är en POJKE *
  • Melisabeth

Gjorde ett ctg igår och bebisen hade allt mellan 120 upp till 168 i hjärtljud... men över 160 gick den bara ett fåtal gånger och när den sparkades ordentligt... annars var det få gånger som det nådde så högt... Tror snarast jag blivit skraj om den legat över 160 mer konstant jag...

v 29 - Ella är väntad 4 maj =)
  • diz

Det är ju sällan som man under ett möte med BM räknar barnets hjärtslag under mer än en minut.
    När jag låg inne före andra barnet föddes fick jag ta ctg varje morgon under en halvtimma. Då låg slagen från 120-170.

Svar på tråden Hjälp- är hjärtslagen för låga?