• Anonym

Symptom för bröstcancer???? *orolig*

När bör man gå och undersöka brösten egentligen? Jag är bara 25 år, men vet att man ändå "kan" få bröstcancer i min ålder.. Jag har väldigt ömma bröst innan mens och så känner jag knölar i brösten, mest i det ena. Bör man vara orolig? Efter mens så blir brösten lite mjukare och lättare att undersöka, men ibland känner jag ändå små knölar. Och så ömmar bröstvårtorna.

Hur vet jag om det bara är körtlar eller cancer?? Har inget sånt i släkten..

Vad hade ni gjort??? *orolig*

• Svar på tråden Symptom för bröstcancer???? *orolig*
  • Jessi

Jag hade INTE gått och oroat mig i alla fall, det är bara onödigt!!! Ring till sjukhuset NU och berätta som det är, de är vana vid sånt här. Så kommer dom kalla dig, och kolla upp det!
    Ta inte ut det här i förskott nu, utan ring först!
    *kramar o lugnar*

• Anonym

Hej, hej

Jag brukar känna precis som du innan mens. Det är som en knöl i det ena bröstet, det gör väldigt ont, men det försvinner i princip helt och hållet när mensen kommer igång igen. Jag tror inte alls att du behöver vara orolig, som jag har förstått det så gör cancerknölar inte ont?!
    Det är nog bara körtlar, men för säkerhets skull om du fortfarande är orolig kan du ju kolla upp det, men jag tror nog att det inte är någon fara!

Kram och lycka till!

• Anonym

Precis som du Anonym 13:13 så har jag också hört att cancerknölar inte gör ont... Detta försvinner också när mensen kommer igång...

Tack så jättemycket för kramen, det hjälpe!

• Aimee

Hej.
    Vill bara dela med mig av mina erfarenheter utav samma problem.. Jag jobbar på en cancerenhet och fick där via en av våra läkare undersökt mina bröst och genomgå mammografi osv.. Hon förklarade för mig att vi "unga" tjejer har så otroligt rikligt med körtlar i våra bröst att före mens och ägglossning svullnar de upp ordentligt, ömmar och kan göra riktigt ont. De känns som små till rejäla ömmande knutor. Efter mens och ägglossning, framför allt ägglossning är den tiden då man ska känna igenom sina bröst för då har de svullna körtlarna dragit sig tillbaka och brösten är i ett normalt tillstånd. Så som brösten känns när man undersöker dem då är det som du ska ha att jämföra med då du 1 gång! i månaden gör en "självundersökning". Skulle man någon gång sedan känna att en speciell knuta eller svullnad som man har kanske ändrar i storlek eller i konsistens, då kan man ta kontakt med sin vårdcentral för hjälp. Men om brösten känns lika varje gång man undersöker dem, oavsett hur "mycket" knutor man har, så är det viktiga att de känns lika dant som förra gången och inte har ändrat på sig. För då kan man börja oroa sig.

Hoppas det hjälpte.

Svar på tråden Symptom för bröstcancer???? *orolig*