• Magnolia

Bra privat barnmorska i Stockholm?

Hej!

Jag undrar om det finns någon i Stockholm som har en bra privat mödrarvård att rekommendera. Jag har länge velat ha en privat gynekolog att gå till, men det brukar vara så långa köer att man aldrig ger sig tid att skaffa någon. Har länge traskat runt till olika. Känner dock att jag skulle vilja ha lite extra bra omvårdnad och inte gå till någon institution nu när jag väntar mitt första barn.

Någon som har tips var jag kan vända mig?

Kram från en blivande mor

• Svar på tråden Bra privat barnmorska i Stockholm?
  • emsipemsi

Jag kan rekommendera Prima Liv på Danderyd, som är en privat mödravårdscentral. Jag går där för andra gången, trots att det är 3 mil dit hemifrån.

• MalinF

Munkbrons Mödravård i Gamla Stan (www.munkbrons.se) och Mama Mia (www.mamamia.se) är de två privata jag känner till. Själv går jag på Mama Mia på söder, har bara varit där två ggr, men de verkar okej. Har flera kompisar som har gått på Munkbron, och de är jättenöjda!

• Magnolia

Tack så mycket för era svar. Jag ska nog ta och kontakta någon av dem om jag inte trots allt satsar på Serafen dit jag hör. Har ringt dit och hon jag pratade med var supertrevlig.

• Kajaj

Jag tillhör också Serafen och kan verkligen rekommendera dem. Hade också funderingar på privata alternativ, mest för att alla pratar om att det skulle vara så mycket bättre. Men jag tänkte sen att det är bra att ha nära till MVC så jag bestämde mig för att gå till Serafen först och se om jag tyckte det var bra. Och den BM jag har på Serafen är verkligen superbra och erfaren, jag är jättenöjd. Dessutom har de täta kontroller, i alla fall för förstföderskor.

Som sagt, kan rekommenderas!

• MacKay

Jag tillhör också Serafen, men går på Mama Mia på Karlavägen, mest för att jag aldrig fick tag på någon på serafen första gången jag ringde dit.

• Magnolia

Hur är det på Mama Mia? Är de proffsiga? Vad kostar det vid varje besök? Får man göra extra VUL om man vill i kanske v25-30? Är de knutna till något speciellt sjukhus eller var föder man sedan?

• gamma

Hej!

Jag hade också tänkt gå på Serafen men valde istället MamaMia. Har egentligen mer förtroende för den offentliga vården, men hade mycket svårt att nå BM på Serafen när jag råkade ut för ett akut problem alldeles i början av min graviditet. Ringde då istället MamaMia som snabbt svarade i telefon och gav mig en läkartid. Var inte speciellt förtjust i läkaren men kommer nu att gå kvar på MamaMia. Det är lättare att få tider och de har inga speciella telefontider utan man kan få tag på en receptionist som kopplar en till ledig barnmorska närsomhelst under dagen.

Jag är själv uppbokad stora delar av arbetstiden och kan inte hänga halvtimmesvis på telefonen, så i mitt fall fick tillgängligheten avgöra.

• MacKay

gamma: Av precis samma anledning valde jag MamaMia

Magnolia: På Mama Mia svarar de snabbt i telefonen, lätt att få tid, och du får tid hos läkare om du vill (vilket kan vara svårt ibland annars). All mödravård är gratis, men om du vill ha ett extra ultraljud (för att tillexempel bestämma kön) får du betala själv. Förstår iofs inte varför du skulle göra ett VUL i vecka 25-30, funkar ju lika bra med vanligt UL då.

• Magnolia

Ojdå jag har ju inte fattat riktigt alla beteckningar förstår jag nu. VUL betyder det alltså vaginalt ultraljud? Det verkar ju iof logiskt. Var kan man förresten förkovra sig i alla förkortningar som alla använder hela tiden? BF, MA mm vad står det för?

Jag menar att jag kanske bara vill kolla att beben fortfarande mår bra och ja, kanske vilket kön det är.

• MalinF

Jag valde Mama Mia för att jag har hört av bekanta att de är bra + att de ligger nära både hem och jobb. Men det där med att det ska vara lätt att få tider... jag vet inte... får vänta till v 20 med UL för att det inte finns några tider - säger en ursäktande BM - och sedan två v till för besök hos BM, som jag inte har träffat ännu (vid inskrivningen var där en förvirrad vikarie). Hade funderingar på att byta till Munkbron, men ger nog Mama Mia en chans i alla fall, det blir säkert bra när kontrollerna rullar på! Kanske de är bättre på Karlavägen?

Har haft min vanliga gyn. på Serafen - och de är grymt trevliga där, men jag tycker i alla fall att det är skönt att slippa sjukhusmiljön!

Svar på tråden Bra privat barnmorska i Stockholm?