• vilmutt

Springmask

ok,så här är det:
    Min dotter har lyckats att dra på sig dessa äckliga maskar.Vi ska påbörja behandling imorgon.Eftersom jag sitter här med rysningar längs ryggraden och tycker detta är bara såååå snuskigt tänkte jag att det kanske finns nån här inne som har erfarenhet av detta??
    Kanske kan komma med lite goda råd om hur man blir av med dom små kräken.Huuuuuu(ryser)

Snäälllaaaa!!

Johanna

• Svar på tråden Springmask
  • Sander o Loves mamma

Trodde min son hade det häromdan... lever i förnekelse nu och hoppas på att det inte var nått. *ryser*

Hittade infon nedan på netdoktor.se

Springmask

Vad är springmask?

Springmask är vanligt förekommande i Sverige. Både barn och vuxna kan få springmask.

Smittväg

Springmask smittar från person till person. Ägg kan överleva i damm i 2 veckor och man kan därför också smittas när man andas in damm. Barn på daghem smittar ofta varandra.

Symptom

När man fått springmask kliar det i området runt ändtarmen. Det kliar ofta på natten när man ligger under ett varmt täcke. Hos flickor och kvinnor kan det spridas till slidan och utvecklas till en slidkatarr.

Föräldrar upptäcker ofta springmask genom att se 1 centimeter långa trådtunna maskar omkring barnets ändtarm och i dess avföring.

Behandling

Behandlingen består ofta av en maskmedelskur med läkemedlet Vermox. Det brukar räcka med en kur. Barnet får gärna gå till daghemmet även om det har springmask. Det skall dock gärna ha kommit igång med sin behandling. Ofta behandlar man hela familjen samtidigt för att undvika att man smittas igen.

Goda råd om springmask

* Om man har fått springmask skall man duscha varje morgon för att få bort ägg omkring ändtarmen.

* Det är viktigt att man tvättar händerna grundligt efter varje toalettbesök och före varje måltid.

* Man skall byta sängkläder och underkläder ofta, särskilt de första 7-10 dagarna efter behandlingen.

* Smittade barn och vuxna bör ha korta naglar. Det kan vara en god idé att ta på barnet bomullshandskar nattetid.

* Huset skall rengöras och man bör vara extra noga i sovrummen, där man skall försöka få bort så mycket damm som möjligt

* Ät inte mat i sovrummet.

* Om fler i familjen har blivit smittade ska alla behandlas samma dag.

* Undvik mat och dryck som innehåller mycket socker och ät en fiberrik kost.

• MarcusEmelinJosefinesMamma

Maska av hela familjen, barn som vuxen.
    Damma NOGA .. tvätta toan varje dag, egna handdukar, byt sänkläder ofta.
    God hygien.
    Min son drog hem från dagis å de va sååå äckligt, ja blev typ hysterisk.
    Hehe
    Förstår dig!!

Kramis

• vilmutt

ååååhh..tack för svaren!!

Det låter ju asjobbigt detta!!!Hur länge ska man behöva vara så kliniskt renlig???

MarcusEmelinJosefinesMamma:

Blev du av med svinen??

Jaa då !

Inte har dom kommit tbx heller.
    :)
    *pustar ut*

Ja höll på ca 1 vecka med hysterisk dammning å sånt.

Vet andra som inte vart lika larmslagna utan bara bytt som vanligt efter behandling å dom har faktist inte heller fått tbx maskäcklena...Men för att vara på den säkra sidan så .. :)
    Åsså ere bra om den som man hittat mask på sover med långkallingar eller liknande, å ducha varje morgon eftersom de finns ägg .. *Äurk*

• Destiny86

vilken medicin ska man ta då om man får det??=/

• Destiny86

det är inget farligt va?

• vilmutt

Pust,det finns hopp då...
    Men usch har läst att dom äckliga äggen liksom virvlar omkring i luften och att dom finns överallt,man får ju panik!!!!
    Hur är det med resten av familjen,ska vi avmaskas också?
    Ja,såg att du skrev det..hehe
    Det värsta är nog att tjejen har det jobbigt,det kliar ju nåt hemskt.Hur lång tid tar det innan svinen dör?

• vilmutt

Det finns receptfritt på apoteket..det är inte farligt,men RYYYYSLIGT äckligt.
    Hur tas medicinen?är det bara en dos två ggr???

Röda tabletter :)

Smakar sött men bör sväljas fort eftersom dom kan färga.

Dom bör dö inom ett par timmar.

Klådan ger med snabbt.

Vet inte just nu hur gammal din dotter e eller om du har smått oxå, men då finns de flytande medel...FÄRGAR som fan..isf UTAN kläder, ja har sabbat en ny tröja för minstingen :(

2 ggr sen ska de va väck!

• Tonia78

Då var det alltså mask.Skrev i din andra tråd då om att det kunde vara mask.Min dotter har haft det jätte ofta det sista året.Den receptfria medicinen Vanquin verkar inte hjälpa henne så bra för dom två gånger hon fått den så har hon alltid fått tilbaka masken knappt en månad efter avslutad behandling.Så jag ger Vermox till henne.Den är på recept o mycket starkare eftersom den även dödar äggen.Hon fick faktiskt sin andra kur förra torsdagen så nu ska dom väl hålla sig borta hoppas jag.

Jag behandlar alltid hela familjen.Ryser bara av tanken av att man kanske själv skulle ha mask i magen.Dom dör faktiskt ganska snabbt efter man har fått i sig medicinen.

Detta gör jag när vi är drabbade

*första dagen städar jag hela huset-damma,dammsuger,torkar golvet
    *tvättar badrum o toalett med Desinfektion medel som jag köper på apoteket
    *städar hennes rum o badrum varje dag tills hon fått andra kuren medicin
    *byter hennes sängkläder o pyjamas varje dag
    *tvättar av henne underlivet varje morgon,nya trosor.Duschar henne varje kväll,nya trosor
    *klipper naglarna korta,tvätta händerna noggrant innan mat o efter toabesök
    *torkat av handtagen på dörrarna varje dag med desinfektion

Jag kanske överdriver med städningen men det känns bättre när jag vet att det är städat

Svar på tråden Springmask