• lilla mej

kan man bo i Enköping och jobba i stockholm?

Vi ska flytta till Enköping och nu ska jag söka jobb. Vi bor nu utomlands och har aldrig bott i stockholms trakterna förut så jag vet inte distanserna. Men jag har hittat några jobb i stockholm och tänkt söka dem, men är det rimliga avstånd att pendla?

• Svar på tråden kan man bo i Enköping och jobba i stockholm?
  • Kinne79

Det tar ca 40 min till centrala Sthlm.

• Snart kanske

Självklart!!

När ska det bli vår tur??
  • lilla mej

oki är det med bil? Går det bra att pendla med tåg och bussar? Är det 40 min inräknat de tider då det är rusningstrafik?
    tack

• mjukisvicki

det är jätte många som pendlar från enköping till sthlm så visst gåt det

• lilla mej

oj låter bra, vet ni vart danderyd ligger? är det centrum? ursäkta dumma frågor men har 0koll

• hejlis

Beror på VART i sthlm man hittar jobb. Jag bor på södra sidan(ca 3mil från city) och ca 5km härifrån är det några som länge haft en egen firma, och som för flera år sedan flyttade till Enköping. De pendlade så under flera års tid, men tyckte till slut att det blev för mycket. Men på norra sidan borde det ju vara helt okej att pendla. Vägen sthlm-Enköping är ju bra, tråkig, men bra, bara att köra rakt fram å gasa...Sen är det ju alltid mer eller mondre köer ju närmare city man ska, så det får man ju ta med i beräkningarna också.

• Snart kanske

med tåg tar det 37-43 minuter in till Stockholm central

• Kinne79

Det var med bil jag tänkte på, men jag är hundra på att det finns tåg som går emellan. Du kan ju kolla lite på SJ:s hemsida för att se hur lång tid tåget tar.

Sanningen är den att det tar ca 40 min för folk som bor i Sthlm att ta sig till jobbet, det är därför många väljer att bo utanför då det blir betydligt billigare och lättare att hitta bostad.

• Kinne79

Danderyd ligger i norra delen av Stockholm, räknas väl inte till Sthlm egentligen då det är en egen kommun.

• lilla mej

aha så är det kortare eller längre? kortare va? för där har jag hittat ett super bra jobb

• Kinne79

Distansmässigt är det kortare, men är osäker på om det går direkttåg till Danderyd, så du kanske måste åka till centrala Sthlm för att sen åka norr igen. Men med bil blir det kortare. Lättast är ju som sagt att söka på SJ:s hemsida.

• Snart kanske

det går inte direkttåg till danderyd, vet inte hur det är med bussar.
    kanske finns info på www.ul.se

• Isfjord

Många bor i Uppsala, Enköping, Katrineholm, Nyköping och arbetar i Stockholm. Ofta har de tidsmässigt kortare restid än arbets/klasskompisar som bor i Stockholm.
    Men var i Stockholm arbetsplatsen ligger påverkar mycket. Tåg till Stockholm C och sedan buss eller pendel till Danderyd borde fungera hyffsat. Även bilpendling eftersom Danderyd ligger rakt in på E18, men det är många jobbiga trafikljus på E18 när man kör in i Stockholm österifrån. Alltid röd våg

• lilla mej

åhh kollade lite på tåg och det verkar som 1-1,5 timmar en väg!! urk om man jobbar 10-19 så är man inte hemma innan runt 20.30 vad blir det kvar till ett liv då???

• Isfjord

Om du bor och arbetar i Stockholm kan du ha fem minuters prommenad till jobbet, eller två timmar i bilkö enkel resa. Helt beroende på var du bor och arbetar.

Svar på tråden kan man bo i Enköping och jobba i stockholm?